بایدن با ترامپ درباره افغانستان هم عقیده است

سفیرسابق ایران در افغانستان گفت: مردم افغانستان می توانند با مدیریت مستقل و ملی، اختلاف ها را کنار بگذارند و کشور خود را اداره کنند. کسی نمیتواند صلح را به آنها بدهد.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاسی در برنامه تلویزیونی «یه روز تازه»، وضعیت فعلی کشور افغانستان را تحلیل و اظهار کرد: دولت های منطقه ای و فرامنطقه ای خواستند که افغانستان را در بحران مدیریت کنند. مشکل افغانستان از درون آن نیست، افغانستان در حال حاضر شکل یک اردوگاه دارد و حالش خوب نیست. در آن کشور افق روشنی برای مردم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه من افغانستان را شبیه سوئیس می‌بینم افزود: مردم افغانستان می توانند با مدیریت مستقل و ملی، اختلاف ها را کنار بگذارند و کشور خود را اداره کنند. کسی نمیتواند صلح را به آنها بدهد. در ۲۰۱۱ تعداد نظامیان آمریکا در افغانستان به ۱۱۰ هزار نفر رسید در صورتی که در زمان ترامپ به ۲۵۰۰ نفر نزول کرد، بنابراین نشان میدهد که هنوز نظر قطعی برای آینده این کشور وجود ندارد.

این کارشناس سیاسی درباره تاثیر حضور بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا بر آینده افغانستان گفت: جو بایدن با تمام اختلاف هایش با ترامپ ، درباره افغانستان با او هم نظر و هم عقیده است. 

وی افزود: طالبان یک جریان سلبی است و اگر بپرسید که میخواهد یک دهه بعد چه چیزی را ارائه کند واقعا مشخص نیست. طالبان متغیر وابسته و اصل ماجرای افغانستان چیز دیگری است. باید خود مردم با هم کنار بیایند و تهدید و فرصت هایشان یکی باشد. افغان ها روی گنج هستند، باید اتکای خود به بیرون را قطع کنند. کشوری که نگاهش به دست های بیرونی باشد نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

این کارشناس سیاسی در پایان درباره انتخابات آمریکا گفت: تاکنون کسی نتوانسته ترامپ را بیرون کند. باید تا ۲۰ ژانویه منتظر ماند.