به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه) طی سخنانی در صحن علنی پارلمان با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس نهم، اظهار داشت: انجام مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن نمایندگان باقیمانده از مرحله نخست، توفیقی برای ملت عزیز ایران بود که با همت آنان رقم خورد و ساختار مجلس نهم بدین وسیله تکمیل شد.

وی افزود: ‌ از این جهت لازم است ضمن سپاس از پروردگار، صمیمانه از تلاش ملت سرافراز ایران، تشکر کنم، به نمایندگان برگزیده تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم رای اعتماد ملت به نمایندگان مجلس نهم، با توکل بر خداوند، عزم آنان را معطوف به حل مشکلات ملت و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و فرموده‌های رهبر معظم انقلاب کند، از خداوند متعال برای آنان توفیق خواستاریم و از وزارت کشور، شورای نگهبان و رسانه‌های عمومی و احزاب و شخصیت‌هایی که در این مهم نقش داشتند، سپاسگزاریم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بخشنامه اخیر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری کشورمان، متذکر شد: ‌همانگونه که می‌دانید طبق اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، تصویب نامه‌ها و آئین‌نامه‌های دولت و مصوبات کمیسیون‌های مذکور در اصل ۱۳۸ قانون اساسی و همه بخشنامه‌هایی که دولت مجاز به ابلاغ آنهاست، نباید با متن و روح قانون اساسی، مغایرت داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق همین دو اصل، مرجع تشخیص این موضوع رئیس مجلس شورای اسلامی است و طبق قوانین مصوب ۲۶ دی ماه ۱۳۶۸ و ۸ اسفند ۱۳۷۸ و ۳۰ بهمن ماه ۸۸ مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس موارد تخلف از قوانین را اعلام می‌کند و پس از پایان مدت مذکور، ‌مصوبه مورد ایراد ملغی الاثر است.

" لذا ملاحظه می‌کنید، مطلب در این زمینه روشن است و جای ابهام در آن نیست و چنانچه دستگاهی پس از اعلام نظر رئیس مجلس، درباره این گونه مصوبات، اصرار بر اجرای مصوبه خلاف قانون کند، متخلف محسوب و دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی موظف به پیگیری هستند. "

علی لاریجانی بر همین اساس اعلام کرد باید توجه داشت مبنای قضاوت در مخالفت یا موافقت قانون مصوب مجلس با قانون اساسی، وفق اصول ۷۲،۹۴ و ۹۶ قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و ضمنا طبق اصل ۹۸ قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی نیز بر عهده آن شورا است. لذا این بخشنامه فاقد وجاهت حقوقی است و این بخشنامه به هیچ وجه رافع مسئولیت قانونی مسئولین اجرایی نیست.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی مایل به این گونه کشمکش‌های حاشیه‌ای نیست و بر این نظر است که مسئولین کشور باید وقت خود را صرف حل مشکلات معیشتی مردم کنند، تذکر این امر صرفا برای آن جهت صورت می‌گیرد که رویه غلط و خلاف قانونی در کشور ایجاد نشود و اداره کشور بر اجرای قانون سازمان یابد.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان در ادامه سخنانش به تحولات منطقه‌ای اشاره و تصریح کرد: مدتی است اسرای فلسطین به جهت فشارهای غیر انسانی و وحشیانه رژیم صهیونیستی، انتفاضه اعتصاب غذا را به راه انداختند، ‌ مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از این حرکت غیرتمندانه فلسطینیان مظلوم در بند، به مجامع حقوق بشر بین‌المللی اعلام می‌کند، بد نیست در پس حرافی‌های زیاد از حد آنان، در دفاع از دیکتاتورها در منطقه، نیم نگاهی هم به جنایات رژیم صهیونیستی کنند بلکه حداقل ژست قلابی آنان در زمینه حقوق بشر توجیه نیم‌بندی پیدا کند.

رئیس مجلس با اشاره به تحرکات اخیر قدرت‌های جهانی در مقابل اراده ملت‌های مصر و بحرین، افزود: ظاهرا هنوز آمریکا و برخی ایادی آنان در منطقه نیز هوشیاری را نیافتند که انقلاب‌هایی در منطقه رخ داده است، ‌ خواسته‌های ملت‌ها بر اساس مبانی متعارف دنیای امروز، خواسته‌هایی اولیه است، سختگیری و کشتن و زخمی کردن عده زیادی از مردم مصر، به خاطر پیگیری حقوق مدنی و ارائه طرح‌های فریبکارانه در بحرین برای انحراف اراده ملت، دست و پا زدن در مسیری است که در آن صلاحی نیست بلکه باعثفرو رفتن بیشتر در آتش غضب ملت‌ها می‌شود.

علی لاریجانی در خاتمه گفت: نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی خود را همراه و حامی مجاهدت مردم مصر و بحرین میدانند و به آمریکا و ارتجاع منطقه هشدار میدهند مقابله با اراده ملتهای انقلابی منطقه، دامن زدن به آتشی است که یافتن راه حل برای آن بسیار مشکل و پرهزینه خواهد بود.