ترور فخری‌زاده نقض منشور سازمان ملل است

 گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی در واکنش به ترور دانشمند بزرگ ایرانی اعلام کرد قتل هدفمند فرامرزی نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر و منشور این سازمان به شمار می‌رود.

او در سه توئیت متوالی نوشت: «درباره شرایط کشته شدن (شهادت) محسن فخری‌زاده ، دانشمند برتر هسته‌ای ایران، هنوز سوالات زیادی وجود دارد. هنوز هیچ بازیگر دولتی و یا غیر دولتی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. اما یادآوری می‌کنم که: یک قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر در ممنوعیت محروم کردن خودسرانه دیگران از حق حیات و نقض منشور سازمان ملل متحد به شمار می‌آید که توسل به زور را در خارج از مرز‌ها در زمان صلح منع می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه نوشت: تعهدات بین‌المللی حقوق بشر در مورد رفتار هر کشوری در خارج از قلمرو آن کشور، از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری، کمیته حقوق بشر، کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر و دادگاه حقوق بشر اروپا تأیید شده است. کشور‌هایی که در اقدامات تجاوزکارانه منجر به محرومیت از حیات درگیر می‌شوند تعهدات پیمانی خود را نقض کرده‌اند.

 کالامار افزود: کشور‌هایی که از اتخاذ تدابیر منطقی برای حل و فصل مناقشات بین‌المللی خود از طریق مسالمت‌آمیز کوتاهی می‌کنند از پایبندی به تعهد مثبتشان برای تضمین حق حیات کوتاهی می‌کنند.

محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری صنایع دفاعی کشورمان، عصر جمعه در میدان  خلیج فارس آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک، مورد سوءقصد قرار گرفت.

به گفته شاهدان محلی ابتدای غروب جمعه یک درگیری در منطقه آبسرد آغاز شده که منجر به تبادل آتش میان دو طرف می‌شود. در این درگیری خودروی اول با آر پی جی مورد هدف قرار گرفته و به خوردروی دوم هم تیراندازی شده است.