ترور شهید فخری زاده و پاسخ حساب شده ایران

برخی تحلیل گران معتقدند که رژیم صهیونیستی مسئول ترور شهید فخری زاده است چون می داند که ایران پاسخی به این جنایت نخواهد داد زیرا به زعم این رژیم، نمی خواهد در تله رژیم صهیونیستی گرفتار شده و فرصت بازگشت جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا به برجام را از دست بدهد!

تردیدی نیست که این تحلیل، تحلیلی کاملا اشتباهی است و مبتنی بر درک این دسته از تحلیل گران است و نه ماهیت واقعی مسئله. این دسته از تحلیل گران اغلب تحلیل هایشان مبتنی بر این فرضیه است که سونوشت ملت ها و کلا کره زمین به دست آمریکاست و رژیم صهیونیستی هم قدرت شکست ناپذیر است و ایران هم مثل سایر کشورهای اسلامی راهی جز عقب نشینی در مقابل آمریکا و "اسرائیل" ندارد.

روشن است که درک نادرست آنها از رهبران و ملت ایران باعث چنین اشتباهی در تحلیل حوادث جاری است. ایران کشور منطق و کشور نهادهاست. لذا هر تصمیمی که قرار باشد در این کشور گرفته شود ابتدا تمام ابعاد نظامی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی آن سنجیده و تاکتیک ها و استراتژی های لازم تعریف می شود. تصمیم هایی که در این کشور گرفته می شود را می توان تصمیم های مرکب و چند وجهی دانست. در این کشور هیچ گاه تصمیمی ساده و سطحی یا احساسی گرفته نمی شود.

بدون تردید تصمیم مناسبی برای پاسخ دادن به جنایت ترور شهید فخری زاده گرفته شده است اما بر خلاف تصور برخی به شکل حمله در برابر حمله یا ضربه در برابر ضربه نیست. پاسخ ایران به این جنایت ترکیبی از ابزارهای نرم و سخت است که به تدریج عملی می شود. تا به این ترتیب بیشترین هزینه بر رژیم صهیونیستی و آمریکا تحمیل شود و این دو را وادار به پردخت بهایی بسیار گزاف بابت این جنایت کرده و آنها را وادار کند تا قبل از ارتکاب هر نوع حماقت دیگری، هزاران بار به عواقب کار خود فکر کنند.

وقتی که می گوییم پاسخ ایران به این جنایت، پیچیده و تدریجی است، کاملا منظورمان روشن است. پاسخ ایران به شخص نتانیاهو یا ترامپ منحصر نخواهد شد. بلکه بایدن را هم هدف قرار خواهد داد. پاسخ ایران همان روز بعد از جنایت آغاز شده است؛ یعنی زمانی که مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح قانونی، سازمان انرژی اتمی ایران را ملزم به افزایش غنی سازی اورانیوم در تأسیسات هسته ای "فوردو" تا 20 درصد کرد. این در حالی است که نمایندگان سرگرم بررسی راه های توقف پایبندی به پروتوکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای هستند.

در این طرح قانون که به تصویب 232 نماینده از مجموع 246 نفر رسید، تولید 120 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد در سال و بازگرداندن فعالیت راکتورهای آب سنگین اراک به پیش از برجام در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب نه تنها ترامپ و نتانیاهو بهای این جنایت وحشیانه را می پردازند بلکه بایدن هم از بازی در زمین ترامپ محروم شد؛ وی گفته بود که دامنه توافق هسته ای را طوری گسترش می دهد که برنامه موشکی ایران و نفوذ سیاسی این کشور در منطقه را هم به عنوان شرط بازگشت آمریکا به برجام شامل شود.

اما پاسخ حساب شده ایران به این جنایت فجیع نه تنها نقشه ترامپ و نتانیاهو برای جلوگیری از بازگشت بایدن به برجام را نقش بر آب کرد بلکه امکان بهره برداری بایدن را هم از فشارهای ترامپ و نتانیاهو علیه ایران از بین خواهد برد و او را به ویژه در برخورد با برنامه هسته ای ایران به سر جای اولش زانی که معاون باراک اوباما بود یعنی دقیقا سال 2015 برمی گرداند.

پاسخ سخت هم به طور قطع صورت خواهد گرفت. ترامپ و نتانیاهو بهتر از هر کسی می دانند که ایران پهپاد غول پیکر گلوبال هاوک آمریکا را از ارتفاع 20 هزار متری – به محض ورود به حریم هوایی خود – سرنگون کرد. ایران امریکا و انگلیس را وادار کرد نفتکش ایرانی را در منطقه جبل الطارق آزاد کنند. ایران همچنین بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق را در انتقام خون شهیدان قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در هم کوبید و صراحتا آن را اعلام کرد. این حرکت از جنگ دوم به بعد در جهان بی سابقه بود.همچنین نفتکش غول پیکر خود را با پرچم ایران و با محموله سوخت به ونزوئلا – که در محاصره است – فرستاد بدون اینکه ناوگان دریایی آمریکا در کاراییب جرأت نزدیک شدن به آن را داشته باشد. کاملا بدیهی است که ایران از پاسخ مناسب به جنایت تروریست هایی چون نتانیاهو و ترامپ در ترور شهید فخری زاده فروگذار نمی کند.