گاردین: ترور دانشمند هسته‌ای ایران کار اسرائیل است

 روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله روز چهارشنبه خود خاطرنشان کرد، هرچند کسی مسئولیت این اقدام را تاکنون برعهده نگرفته اما از آنجا که ترور پیشین دانشمندان اتمی ایران به موساد نسبت داده می‌شود، مقامات آمریکایی خاطر نشان کردند که این حادثه کار [رژیم] اسرائیل است.

زمان وقوع این حادثه قابل توجه است. فخری‌زاده هدف اصلی [رژیم] اسرائیل بود اما آخرین ترور سال ۲۰۱۲ رخ داد چون پس از آن دولت اوباما تل‌آویو را از این کار برحذر داشت. لذا با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید سخت بتوان باور کرد که زمان این حادثه تصادفی بوده است.

بعد از ظهر روز جمعه 7 آذر ماه 1399 حوالی ساعت ۱۵:۲۰، محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع هدف حمله تروریستی قرار گرفت و به رغم انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحت های وارد شده به شهادت رسید.

گاردین در ادامه سر مقاله خود آورده است، ضربه اصلی این حادثه، نه به برنامه هسته‌ای ایران، بلکه به رویکرد دیپلماسی است. لذا ظن آن می‌رود که هدف آمران ایجاد شرایطی است که رئیس جمهوری منتخب آمریکا احساس کند برنامه او برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران دشوارتر شده و دولت ترامپ بتواند ضربه سخت‌تری را وارد کند.

ایران وعده داده که به این حادثه پاسخ می‌دهد اما نیروهای صحنه را می‌شناسد و معمولا سنجیده عمل می‌کند. لذا شرایط بسیار حساس است.

به نوشته گاردین، مشکل اصلی نه اقدامات روزهای آخر دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که اقدامات او در چهار سال گذشته است. ترامپ به رغم پایبندی ایران به برجام از این توافق خارج شد و از آن زمان تاکنون تلاش کرده تا آن را نابود کند. او همچنین با تائید فروش فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی خسارت بیشتری به این توافق وارد کرد.

روزنامه انگلیسی گاردین در پایان خاطرنشان کرد،‌ سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان تلاش کردند تا علیه فشارهای آمریکا مقاومت و آنچه را در توان داشتند صرف حفظ برجام کردند. اما این تلاش‌ها فقط میزان خسارت‌ را کاهش داد. لذا ترسیم نقشه راه برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام وفق توافق اولیه سودمند خواهد بود.

گاردین همچنین نوشت که خروج ترامپ از کاخ سفید رویدادی خوشایند است که زمان آن را نمی‌توان به جلو انداخت.