طرح دولت بایدن برای برگشت به برجام چگونه خواهد بود؟

 با پایان انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن  (بنا بر اعلام رسانه‌ها)، گمانه‌زنی‌ها درباره اراده و نحوه بازگشت "دولت بایدن" به برجام همچنان ادامه دارد.

آنچه به این نوع گمانه‌زنی‌ها بیشتر دامن می‌زند، انتشار یادداشت چند هفته پیش جو بایدن است که نوشت: "اگر ایران به اجرای سفت‌وسخت مفاد برجام برگردد، آمریکا هم به این توافق برمی‌گردد، البته به عنوان نقطه شروع مذاکرات آینده. آمریکا به رفع تحریمها ی ترامپ علیه ایران هم پایبند است. "

بایدن در گفت‌وگوی دیروز خود با توماس فریدمن، ستون‌نویس مشهور نیویورک‌تایمز بار دیگر تاکید کرده که به گفته‌های خود در یادداشتش درباره برگشت به برجام پایبند است، "هر چند کار سختی خواهد بود".

فریدمن در تشریح این گفت‌وگو به پاسخ بایدن به مقاله هشدارآمیز خود درباره قدرت موشک‌های نقطه‌زن و توان منطقه‌ای ایران با عنوان "جو (بایدن) عزیز مسئله فقط برنامه هسته‌ای ایران نیست" هم اشاره می‌کند.

به نوشته فریدمن "تیم بایدن از استدلال من (درباره خطر نقطه‌زنی موشک‌های ایران) آگاه است و می‌داند موضع نادرستی نیست، اما آن‌ها اصرار دارند که منافع کلان آمریکا (هم‌کنون) در کنترل دوباره و بازرسی کامل برنامه هسته‌ای ایران است".

خودِ بایدن در این‌باره به فریدمن می‌گوید"... ببینید، درباره موشک‌های نقطه‌زن و همه موارد دیگر که منطقه را بی‌ثبات می‌کند، صحبت‌های زیادی وجود دارد. اما واقعیت این است که بهترین راه برای دستیابی به ثبات در منطقه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است."

 با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود آیا در صورت تحقق شروط ایران در نحوه بازگشت آمریکا به برجام، آیا دولت آمریکا از ادعای "گنجاندن مسئله موشکی-دفاعی و نفوذ منطقه‌ای ایران در برجام" دست می‌کِشد و مذاکرات احتمالی آینده در آغاز صرفا بر کنترل برنامه هسته‌ای ایران و اعمال بازرسی‌های بیشتر متمرکز خواهند بود؟