وزیر خارجه آلمان پا جای پای پمپئو می‌گذارد!

 موضوع قابل توجه این است که طی افزون بر 2 و نیم سال بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از  توافق هسته‌ای ، کشورهای اروپایی هیچ‌گونه گام عملی با هدف نشان دادن اراده جدی‌شان بر حفظ توافق هسته‌ای برنداشته‌اند و فقط مکانیسم ویژه مالی (اینستکس) را مطرح کردند که البته با توجه به اینکه ایران نتوانسته است از طریق این شبکه مالی اروپایی به احتیاجات اساسی از جمله غذا و حتی دارو دسترسی پیدا کند، می‌توان گفت اینستکس هم صرفا نمایشی از طرف تروئیکای اروپایی بوده است.

از همان روز نخست مشخص بود که کشورهای اروپایی امید زیادی به سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران داشتند تا از این طریق، ایران تسلیم شده و به مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای و نقش منطقه‌ای ‌اش تن دهد.

امروز پس از شکست ترامپ در انتخابات و بعد از آنکه "جو بایدن" رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از عزمش برای احیای توافق هسته‌ای ایران خبر داده، کشورهای اروپایی نقاب از چهره‌شان برداشته و دیگر نمی‌توانند به دورویی‌شان ادامه دهند و مدعی شوند که از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ناراضی هستند و یا اینکه بایستی میان توافق هسته‌ای و برنامه موشکی ایران تمایز قائل شد. لذا، اروپایی‌ها شروع کرده‌اند به گذاشتن چوپ لای چرخ هرگونه تلاش‌ها برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران.

"هایکو ماس" وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی که دور از انتظار نبود، گفته است: "ما انتظارات واضحی از ایران داریم: هیچ سلاح هسته‌ای نداشته باشد، همچنین برنامه موشک بالستیکی که کل منطقه را تهدید کند، نداشته باشد. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه ایفا کند. ما به چنین توافقی نیاز داریم، چرا که به ایران اعتماد نداریم." ماس تأکید کرده که درخصوص این موارد با همتایان فرانسوی و انگلیسی‌اش مواضعی یکسان دارد.

انتظار می‌رفت آلمان، فرانسه و انگلیس طی دو سال اخیر به مواضع‌ اعلامی‌شان درخصوص ضرورت پایبندی به توافق هسته‌ای و عدم ربط آن به مسائل دیگر پایبند بمانند. همانطور که انتظار می‌رفت آنها به مُهر و امضای‌شان در توافق هسته‌ای احترام بگذارند و به تعهدات‌شان در آن پایبند بمانند و خساراتی را که ایران در نتیجه سیاست احمقانه دولت ترامپ و محاصره ظالمانه‌‌اش متحمل شده، جبران کنند.

آلمان، که در موشک‌های ایرانی "تهدید" می‌بیند، در کنار آمریکا، انگلیس و فرانسه تسلیحاتی به ارزش 100 میلیارد دلار به کشورهای متخاصم ایران فروخته‌اند و آلمان به همراه این کشور، در جنگ سعودی- اماراتی علیه ملت یمن به نحوی مشارکت دارد به نحوی که تسلیحات ساخت این کشورها بیش از 300 هزار زن و مرد و کودک یمنی را به خاک و خون کشیده‌اند.

قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها"، که هفته گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب کرد هر چند اولین گام برای انتقام از جنایت ترور شهید "محسن فخری‌زاده" دانشمند هسته‌ای ایران محسوب می‌شود ولی همچنین حامل پیامی صریح و آشکار به طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران به‌ویژه طرف‌های اروپایی محسوب می‌شود مبنی بر اینکه به ماهی گرفتن از آب گل‌آلودِ ترامپ پایان دهند. به همین دلیل است که ما از هایکو ماس می‌خواهیم از تقلید از "مایک پمپئو" وزیر خارجه ناکام آمریکا پرهیز کند؛ زیرا پمپئو طی دو سال اخیر شرط و شروط‌هایش را به ایران جهت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای تکرار می‌کرد ولی در نهایت او پس از دست‌خالی و شکست‌خورده، مقام خود را به عنوان وزیر خارجه ترک می‌کند.