انتقاد سفیر ایران در یمن از ادامه بسته بودن فرودگاه صنعاء

« حسن ایرلو »، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن از جامعه جهانی خواست برای باز شدن فرودگاه صنعاء ورود کند.

او شنبه‌شب در توییتی نوشت: «مردم یمن به دلیل بسته بودن فرودگاه بین المللی صنعا رنج زیادی می برند. هزاران بیمار وخیم برای درمان نیاز به سفر دارند. هزاران مهاجر مایل به بازگشت به وطن و نزد خانواده های خود هستند. وجدان انسان چه زمانی از خواب بیدار می شود؟».

فرودگاه صنعاء از ابتدای حمله ائتلاف سعودی به یمن از فعالیت افتاده و هرگونه ورود و خروج به این فرودگاه باید با موافقت این ائتلاف صورت بگیرد. 

اخیراً این ائتلاف این فرودگاه را در چند نوبت هدف حملات هوایی و گاهی نیز موشکی خود قرار داده است. دولت منصور هادی که مورد حمایت عربستان سعودی و ریاض‌نشین است، با طرح این ادعاها به دنبال بهانه‌تراشی به این فرودگاه و از کار انداختن آن هستند؛ چرا که این فرودگاه تنها راه ارتباطی سریع برای رسیدن خارج از یمن است و مقامات سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی هر از گاهی با اعمال فشار از آن برای گفت‌وگو با مقامات دولت نجات ملی و ارسال کمک‌های انساندوستانه ضروری استفاده میکنند.

دیروز جمعه «محمد عبد السلام»، سخنگوی انصار الله و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی در واکنش به ادعای وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی یمن در حساب توییتری خود نوشت: «فرودگاه بین المللی صنعاء جزء تأسیسات غیرنظامی است و در سایه محاصره [یمن از سوی ائتلاف] از کار افتاده و بارها بمباران شده است. ادامه بمباران این فرودگاه دلیلی است بر شکست و ناامیدی ائتلاف متجاوز به یمن».

معمر الریانی دیروز با هدف مقدمه‌چینی جهت حملات جدید به فرودگاه صنعاء، مدعی شد که نیروهای انصارالله از این فرودگاه برای آموزش نظامی استفاده می‌کنند و نیروهایی از حزب الله و ایران در این فرودگاه حضور دارند.

معمر الریانی نیروهای انصارالله را که در دولت نجات ملی مشارکت دارند، متهم کرد که فرودگاه بین‌المللی صنعاء را به محلی برای انبار تسلیحات و ساخت و توسعه این تسلیحات تبدیل کرده‌اند.