250 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی سال جاری هنوز محقق نشده است

 احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در حالی به مجلس تقدیم شد که این لایحه با چالش‌های مواجه است و ما نمی‌دانیم کلیات آن در مجلس به تصویب خواهد رسید یا نه.

وی با بیان این که دقت لازم در تدوین لایحه بودجه سال 1400 صورت نگرفته، افزود: در سال 1400 دولت فعلی تنها 4 ماه و نیم قدرت کشور را در دست خواهد داشت و بعد از آن دولت بعد روی کار خواهد آمد و از سوی دیگر در همین 4 ماه نیز تمرکز دولت روی موضوع انتخابات و چگونگی برگزاری آن خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در لایحه بودجه 1400 درآمدهای پیش بینی شده از محل فروش نفت نسبت به سال جاری 249 درصد افزایش یافته و این در حالی است که طبق گفته وزیر نفت و دیگر مسؤولان دولتی درآمدهای نفتی در سال جاری به طور کامل محقق نشده؛ چه رسد به آنکه بخواهد 249 درصد در سال آینده افزایش هم پیدا کند.

ارکانی خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون 250 هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده حاصل از فروش نفت محقق نشده است و با توجه به این که آقایان دولتی تحریم‌ها و مشکلات جابجایی پول را علت این مسأله می‌دانند، چگونه می‌خواهند این درآمدها را در سال آینده افزایش دهند.

وی افزود: منبع درآمد دیگری که برای بودجه 1400 پیش بینی شده فروش سهام شرکت‌های دولتی است که بیش از 90 هزار میلیارد تومان برای این بخش پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: دولت همان طور که در سال جاری اقدام به این کار کرد و عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس و مشارکت مردم در این بخش باعث شد تا پول قابل توجهی از جیب مردم به جیب دولت ریخته شود، این لقمه چرب زیر دندانش مزه کرده و می‌خواهد در سال 1400 هم دست به این کار بزند و بار دیگر شاهد ریخته شدن پول از جیب مردم به جیب دولت باشیم.

ارکانی خاطرنشان کرد: نکته مهم اینجاست که در کنار این درآمدهای موهوم، هزینه‌های قطعی در بودجه پیش بینی شده که از جمله آن می‌توان از بحث افزایش حقوق‌ها و هزینه‌های جاری قطعی در بودجه 1400 اشاره کرد.

وی افزود: مشکل اینجاست که در بخش درآمدی توجه و دقت خاصی به بخش درآمدهای مالیاتی نشده و با وجود تأکیداتی که پیش از این بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی و جلوگیری از بخشودگی‌های بی‌دلیل در این حوزه می‌شد، اما لایحه بودجه سال 1400 چنین مسأله‌ای را نشان نمی‌دهد و حتی سهم 40 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 99 به 30 درصد در بودجه 1400 کاهش پیدا کرده است.

به گزارش فارس، دولت لایحه بودجه سال 1400 را در روز چهارشنبه 12 آذرماه توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به مجلس تقدیم کرد و پس از مطالعه لایحه توسط نمایندگان، از 10 روز بعد رسیدگی به آن در کمیسیون‌های تخصصی و بعد در کمیسیون‌ تلفیق و پس از آن در صحن مجلس انجام خواهد شد.