پشت پرده اظهار نظر اردوغان درباره ایران و ارس/ در سودای امپراطوری عثمانی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اظهار نظر عجیب و تجزیه طلبانه و تنش زای خود درباره ارس و ایران بار دیگر حاشیه ساز شده تا نشان دهد سودای تشکیل حکومت عثمانی از سر اردوغان پاک نشده است.

به گزارش افکارنیوز، اردوغان که برای رژه پیروزی آذربایجان در جنگ قره باغ به آذربایجان رفته بود در بخشی از سخنان خود شعری قدیمی خواند که شعری تجزیه طلبانه است.

اردوغان گفت:  "ارس را جدا کردند و آن را با میله‌های آهنی و سنگ پر کردند/ من از تو جدا نمی‌شدم، ما را به‌زور جدا کردند".

اما فقط همین جملات اردوغان درباره ایران نبود که مداخله جویانه محسوب می شود بلکه رئیس جمهور ترکیه حتی با مداخله در امور ارمنستان نیز گفت:در امور ارمنستان اظهار داشته است: آرزو داریم که مردم ارمنستان خود را از زیر بار تحمل رهبرانشان که همچنان اسیر دروغهای گذشته هستند و ملت را به فقر و تنگدستی کشانده‌اند رها کنند."

همین سخنان اردوغان درباره ایران و شعری که خواند حواشی مختلفی ایجاد کرد و نشان داده رئیس جمهور ترکیه همچنان به دنبال عرض اندام کردن در منطقه است .

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در توئیتی هر چند خطاب به اردوغان نبود اما نوشت: «‌به اردوغان نگفته بودند شعری که به‌غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری‌شان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

سخنان تنش زای اردوغان خلاف همکاری های دو جانبه ایران و ترکیه در سالهای اخیر بوده و وزارت خارجه نیز با احضار سفیر ترکیه این موضوع را به او گوشزد کرده است.

نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر به اظهارات نابخردانه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان داد. وی در توئیتر خود نوشت: جناب اردوغان؛ یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید... دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود؛ دستگاه دیپلماسی نیز به جد این موضوع را پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه کند.

شهریار حیدری دیگر نماینده مجلس نیز دگفت: خواندن این اشعار بخاطر یکه تازی در کشور آذربایجان است زیرا وی به خوبی می داند مردم این کشور از نظر مبانی دینی با ایرانیان همگرایی دارند.

وی اظهار کرد: اردوغان بخاطر منابع نفت و گاز و حضور در منطقه و همچنین دسترسی به ترکمنستان و اروپا، سالهاست که در آذربایجان سرمایه گذاری می کند و اکنون به دنبال بهره برداری از سرمایه گذاری خودش است. به عبارتی با طرح این شعرها و شعارها درصدد ماندگاری و پایداری در آذربایجان است.

وی با بیان اینکه ترکیه درصدد ایجاد انحصار و ویژه خواری در آذربایجان است، ادامه داد: رژیم صهیونیستی و ترکیه در این منطقه طی بیست سال گذشته درصدد دامن زدن به ایران هراسی بودند که روش اسرائیلی ها آشکار و ترکیه پنهانی بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: هم اکنون نیز منافع مشترک این دو حکم می کند که نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهند و از این امر جلوگیری کنند. باید یادآور شد که در جنگ قره باغ نیز این دو با هم منافع مشترک داشتند و اکنون نیز این اشتراک نظر در تفرقه افکنی قومی و مذهبی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی کشورمان باید تلاش کند تا مردم آذربایجان را نسبت به این نیت ترکیه و رژیم صهیونیستی آگاه سازد، خاطرنشان کرد: بنابراین می توان دریافت که هدف از طرح چنین شعری برای ایجاد تفرقه میان ایران و آذربایجان و نهایتا ایجاد تنش و تفرقه در منطقه است.

محمود عباس زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی و نماینده مردم مشکین شهر در مجلس نیز نوشت:جناب ⁧‫عار‬⁩ دوغان! یادت رفته است قبل از تو ⁧‫صدام‬⁩ توهم تجزیه ایران اسلامی به سرش زد به چه سرنوشتی گرفتار شد؟ مطمئن باشید اگر روزی چنین توهمی به سر تو بزند باید در انتظار سرنوشتی مفتضح تر و مهلک تر باشید! آذربایجان سر ایران است و ایران دیار سرداران شهیدی چون سلیمانی ها و باکری ها.

آنچه مشخص است اینکه رژیم صهیونیستی و ترکیه و به ویژه اردوغان ایران هراسی را در منطقه دنبال می کنند. صهیونیستها در این موضوع بسیار آشکار و روشن حرکت می کنند اما اردوغان و ترکیه سعی کرده با چراغ خاموش این حرکت را انجام دهد.

از سوی دیگر عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی در منطقه و با حکام مرتجع برخی کشورهای عربی که مغرب و مراکش نیز جزو آنها به حساب می آیند نباید فراموش شود.

مصطفی حسینی