ادعای اردوغان مبنای تاریخی ندارد/ اردوغان بداند جایگاهش شکننده است

فداحسین مالکی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفت‌و‌گو با افکارنیوز ضمن واکنش به اظهارات مداخله جویانه و ضد ایرانی اردوغان ، رییس جمهور ترکیه بیان کرد: صحبت‌های اردوغان آن هم در یک رژه نظامی نگران کننده است. اگر او در یک محفل دیگر چنین حرفی که نباید می‌زد را بیان می‌کرد، شاید تفاسیر مختلف خاص خود را داشت. اما زمانی که او به هر دلیلی این صحبت را طی یک رژه نظامی در جمهوری آذربایجان مطرح می کند، قطعاً محکوم به پاسخگویی و شفاف‌سازی است.

وی افزود: اگر او نیم نگاهی به تمامیت جمهوری اسلامی ایران از نظر سرزمینی داشته باشد، باید به شدت منتظر پاسخ باشد. حتی اگر نیم نگاهی به امنیت آذربایجان نیز  داشته باشد بدون پاسخ نخواهد ماند. زیرا جمهوری آذربایجان در گذشته جزء ایران بوده و برای ما بسیار عزیز است.

فداحسین مالکی تصریح کرد: به نظر می رسد زیاده طلبی های اردوغان تمام شدنی نیست. او در سال‌های گذشته نیز چنین صحبت هایی را مطرح کرده است. او درمواجه با داعش در منطقه گرفتار شد اما از یک طرف به داعش بها می‌داد و از طرف دیگر متوجه شد که چه اشتباه سختی در مسائل نظامی منطقه مرتکب شده است.

*اردوغان فراموش نکند جایگاهش شکننده و کودتای ترکیه نیز به دلیل اظهارات یک بام و دوهوایش بوده است

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم درمورد جایگاه شکننده اردوغان تاکید کرد : شکنندگی اردوغان به موضع گیری های یک بام و دو هوای که تا به حال داشته، برمی‌گردد. این موضع گیری ها اثراتش را در ترکیه گذاشته و مشهود است و این رفتارها به صلاح و در شان یک رئیس‌جمهور  نیست. کودتای چند سال قبلی که علیه اردوغان صورت گرفت نیز دقیقاً به همین دلایل بود.

اردوغان

وی ادامه داد: موضع‌گیری های فعلی اردوغان حتی مصرف داخلی ندارد. او روز به روز با این موضع‌گیری‌ها خودش را هم در منطقه و هم در معادلات بین‌المللی و هم در شرایط داخلی کشورش کمرنگ تر و بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد منظور اردوغان از شعر خوانی درمورد جدایی ارس، آذربایجان باشد. اما اگر جسارت به خرج دهد و در مورد جمهوری اسلامی ایران صحبت کند همان خوابی است که سال ها در مورد امپراتوری عثمانی می‌دید.

مالکی درانتها تاکید کرد: حتی اگر اردوغان در مورد آذربایجان نیز ادعایی کند، مبنای تاریخی و هیچ ربطی به امپراتوری عثمانی ندارد. اگر هم چنین مسئله باشد به ایران بزرگ آن زمان مربوط می شود. در مجموع صحبت‌های اردوغان نشات گرفته از یک تفکر غلط و زیاده خواه است. اکنون اطراف اردوغان را اسرائیلی ها و آمریکایی ها پر کرده اند و این اظهارنظر می تواند ناشی از نگاه آن‌ها نیز باشد.