حیدری: روحانی گزارش دستاوردهای برجام را ارائه کند

 شهریار حیدری در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه اکثر دولتمردان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را مفید نمی‌دانند، اظهار داشت: رئیس‌جمهور مسئول صیانت از قانون اساسی است و پس از آنکه مصوبات مجلس به تأیید شورای نگهبان می‌رسد، رئیس جمهور باید اولین مدعی در اجرای قانون باشد نه آنکه در مقابل آن مقاومت کند.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی بر اساس مطالبات مردم قوانین را در مجلس به تصویب می‌رساند و بر این اساس منافع ملی، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرارداد برجام یک قرارداد چندجانبه است و همه اعضای برجام باید تعهدات خود را انجام دهند اما غربی‌ها به تعهدات خود توجه نکردند و چندین سال است که فقط از ما زمان می‌گیرند اما اقدامی انجام نمی‌دهند.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران همه تعهدات برجامی خود را انجام داد اما برخی از کشورهای مقابل به تعهدات خود پایبند نبودند. زمانی که برجام از سوی آنان اجرا نمی‌شود، ماندن در برجام چه سودی برای ما دارد؟ در واقع ضرری بالاتر از این نیست که ما در برجام بمانیم و کشورهای دیگر آن را اجرا نکنند.

وی اظهار داشت: برجام تا زمانی معنا دارد که همه اعضای آن به تعهدات خود پایبند باشند اما برخی از اعضای برجام به ویژه کشورهای اروپایی تاکنون اینگونه نبودند و همچنین قرار بر این بود که همه تحریم‌های کشورمان لغو شود اما بسیاری از تحریم‌ها همچنان باقی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که همه تحریم‌های ضد ایرانی پابرجاست، این سوال پیش می‌آید که خروجی برجام برای کشور ما چه بود؟ خوب است رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و حداقل به نمایندگان گزارش دهد که دستاوردهای برجام برای کشورمان چه بوده است؟

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مجلس با محوریت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را به تصویب رساند که این قانون تقویت‌کننده راهبردهای دولت است و باعث می‌شود که دولت با دست پر با طرف‌های برجامی مذاکره کند و دولت باید از این ظرفیت استفاده کند و در مقابل طرف‌های برجامی مطالبه‌گر باشد.

حیدری با تاکید بر اینکه مقاومت دولت در اجرای این قانون جز لطمه زدن به کشور و قدرت ملی نتیجه‌ای ندارد، اظهار داشت: البته ما در این قانون به طرف مقابل فرصت دادیم و اگر آنان در این مدت به تعهدات خود بازگردند ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما باید نسبت به اجرای برجام مطالبه گر باشیم چرا که بر اساس مفاد برجام، باید همه تحریم‌های ما تاکنون لغو می‌شد اما نه تنها لغو نشد بلکه بیشتر شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: منافع ملی ما باید حفظ شود و قرار نیست که ما به صورت یک جانبه به برجام پایبند باشیم. اگر قرار است که ما به صورت یک جانبه تعهدات خود در برجام را انجام دهیم اما طرف مقابل فقط از ما زمان بگیرند، به هیچ وجه به صلاح کشور نیست و جز ضرر نتیجه‌ای برای ما ندارد.

حیدری تصریح کرد: کل برجام برای آن بود که تحریم‌های کشور ما لغو شود اما اگر تحریم‌ها باقی بماند، برجام کاملاً به ضرر ما است. تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز در راستای رفع تحریم‌ها بوده است و باید به صورت دقیق اجرا شود.