گلرو: مذاکره تنها یکی از ابزارهای رفع تحریم است

 عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بی اثر کردن تحریمها گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات‌شان به صورت جامع مسائل را مطرح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و باید در نقل قول از فرمایشات ایشان این جامع‌نگری را مدنظر قرار داد، نه این که تنها بخشی از صحبت‌های ایشان نقل شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان, مهدی‌شهر و سرخه افزود: رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های اخیر خود هم موضوع رفع تحریمها را مطرح کردند و هم موضوع بی‌اثر و خنثی کردن تحریم‌ها را و اولویت‌شان بر بی‌اثر کردن تحریم‌ها بود. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر امکان رفع تحریم‌ها وجود داشته باشد یک ساعت هم نباید درنگ کرد، این رفع تحریم ابزارهای مختلفی دارد و مذاکره تنها یکی از ابزارهای رفع تحریم است. 

گلرو خاطرنشان کرد: مذاکره امر مذمومی نیست، بلکه وسیله‌ای برای تعامل و رسیدن به اهداف در عرصه بین المللی است، اما در مذاکره رعایت سه اصل ضروری است؛ اول این که با چه کسی مذاکره می‌کنیم، دوم؛ هدف از مذاکره چیست و سوم؛ شرایط مذاکره چگونه است.

وی افزود: برخی مذاکره را آنهم تنها محدود به کشوری مثل آمریکا می دانند که این یک اشتباه است و به همین خاطر کار به بن‌بست کشیده می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ما با دنیا در حال مذاکره و تعامل هستیم و مشکلی با کشورهای مختلف نداریم، اما مذاکره با آمریکا که همواره با ما دشمن بوده و این دشمنی هم در قبل از انقلاب و هم با شدت‌ بیشتر بعد از انقلاب مشهود است، دلیلی ندارد؛ چراکه با دشمن تا زمانی که دست از دشمنی برنداشته مذاکره کردن نتیجه‌ای ندارد. 

گلرو خاطرنشان کرد: موضوع بعدی هدف از انجام مذاکره است. اگر هدف مذاکره بحث بر روی مسائل هسته‌ای است، دیگر نباید به طرف مذاکره‌کننده اجازه داد که پای  خود را فراتر نهاده و در مورد مسائل موشکی و قدرت منطقه‌ای ما هم مذاکره کند و وارد آن حوزه شود.

وی افزود: موضوع سوم شرایط مذاکره است که باید با عزت و اقتدار پای میز مذاکره حاضر شد، والا مذاکره در شرایط ضعف آورده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:  در برجام هم ما با گروه 1+5 مذاکره کردیم که آمریکا یکی از اعضای آن بود که البته با خروجش از برجام نشان داد که در مذاکرات این چنینی نیز نباید به این کشور اعتماد کرد و با آن وارد مذاکره شد.

گلرو خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در جریان مذاکرات برجام بارها بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا تأکید داشتند و ما هم در مسیر اجرای توافق برجام این مسأله را مشاهده کردیم.