القای مذاکره با ایران از سوی آمریکا، عملیات روانی است

سید رضا صدرالحسینی ، کارشناس روابط بین‌الملل و مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با افکارنیوز در خصوص مباحث مطرح‌شده در مورد مذاکره و شروط آمریکا برای بازگشت به برجام اظهار داشت: در طول ماه‌های اخیر اظهارنظرهای گوناگونی در مورد بازگشت جمهوری اسلامی ایران به میز مذاکره با آمریکایی‌ها مطرح می‌شود که هیچ‌یک از این‌ها واقعیت و حرکت دیپلماتیک کشورمان نبوده و نیست. در ماه‌های اخیر ترامپ و پمپئو بحث‌هایی را مطرح کردند که به نظر می‌رسد یک عملیات روانی است تا بتوانند در گزارش کار خودشان در انتهای دولت اعلام کنند که ما جمهوری اسلامی را با افزایش تحریم‌ها و فشار حداکثری مجبور به مذاکره کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر چون به هیچ‌یک از مفاد برجام عمل نشده است، این توافقنامه هیچ خاصیتی برای ملت ایران نخواهد داشت، هرچند برجام از بین نرفته و بایدن اعلام کرده است که به برجام بازخواهد گشت، اما دولت باید این موضوع را مدنظر قرار دهد که تمام تحریم‌ها بدون هیچ پیش‌شرطی باید برداشته شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن اشاره به برجام بیان داشت: برجام امید کاذبی در ملت ایران ایجاد کرد. اما علی‌رغم این‌که ازنظر حقوقی عضوی از برجام هستیم، برای ما دستاوردی نداشته است. نه برجامی که آمریکا در آن حضور داشت و نه برجام اروپایی، هیچ دستاوردی برای ما نداشته است.

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: با تمام این اوصاف و تجربه برجام و بدعهدی آمریکایی‌ها و پایان دولت ترامپ، هیچ دیپلمات عاقلی در شرایط کنونی با دولتی که کمتر از 2 ماه دیگر به پایانش نمانده است، وارد مذاکره سیاسی نخواهد شد. در طول 42 سال گذشته اختلافات و شکاف‌ها و دیوار بی‌اعتمادی بین آمریکا ایران بسیار قطور و طولانی شده است. براین اساس نکته ظریفی وجود دارد که دست‌اندرکاران، پژوهشگران و مجریان دستگاه سیاست خارجی باید به آن توجه داشته باشند و آن این است که ساختارهای مبنایی در آمریکا در حوزه سیاست خارجی یک‌رویه ثابت در مقابل جمهوری اسلامی است و هیچ تفاوتی بین حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات وجود ندارد.

*پمپئو و ترامپ ریل‌گذار تحریم و فشار علیه ایران برای دولت بعدی آمریکا هستند

صدرالحسینی تأکید کرد: یک نکته مهم وجود دارد و آن این است  گویا همان‌طور که بایدن با ریل‌گذاری در دولت اوباما، قطار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را راند، پمپئو و ترامپ نیز ریل‌گذاری را برای دولت آینده انجام می‌دهند و این دقت نظر مجریان سیاست خارجی جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی کشور را می‌طلبد که متوجه باشند قطعاً و یقیناً مسئله ارتباط با دولت مستعجل ترامپ امکان‌پذیر نخواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد :آمریکایی‌ها نیز بدانند که چرا دارند این اقدامات را انجام می‌دهند؟ دلیل این‌که سعی دارند زمینه مذاکرات احتمالی برای جمهوری اسلامی را فراهم می‌کنند، با این منظور که در صورت انجام مذاکرات احتمالی بین دو کشور ایران و آمریکا، حزب جمهوری‌خواه و بازماندگان دولت ترامپ که همان ساختارهای مبنایی سیاست خارجی آمریکا را در این کشور رقم می‌زنند، بتوانند بگویند که این رویه از زمان ترامپ آغازشده و به این نقطه رسیده و جمهوری اسلامی مجبور به مذاکره شده است.

صدرالحسینی اظهار داشت: دولت فعلی آمریکا با انتقال چنین فرکانس‌هایی می‌خواهند بگویند کارهایی که ترامپ علیه ایران انجام داده است، بهارش رسیده و گلش قابل چیدن است. این نشان می‌دهد که ما باید از یک هوشمندی خاصی در سیاست خارجی بهره‌مند باشیم و تصور نکنیم که با رفتن احزاب مختلف از کاخ سفید تمام موضوعات و مسائل آمریکا تغییر خواهد کرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها از یک سیاست خارجی هوشمند استفاده می‌کنند تا کشورهایی که متوجه این هوشمندی نیستند تصور کنند که دولت قبل، از کاخ سفید رفته و تمام سیاست‌های او قابل پاک کردن است. یعنی ترامپ بر روی ریل تحریم‌های گذاشته‌شده توسط اوباما قطار تحریم‌ها را حرکت داد و با سرعت پیش رفت. گرچه او از حزبی دیگر بود و ترامپ از حزبی دیگر.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهار داشت: در حال حاضر نیز باید این مراقبت صورت گیرد که اگر پمپئو اظهارمی‌کند که فشارهای مضاعف به اقتصاد جمهوری اسلامی اثر گذاشته و ممکن است در داخل ایران زمزمه و صحبت از مذاکره با آمریکا باشد، برای دولت خودش نیست زیرا خودش می‌داند کمتر از 2 ماه دیگر از کاخ سفید خارج خواهد شد و هیچ دستاوردی دراین‌باره در سال‌های گذشته نداشته است. اما با توجه به پیوستگی مبنایی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا این ریل‌گذاری  و زمینه‌سازی برای دولت آینده است.

صدرالحسینی تصریح کرد: لازم به ذکر است باید در داخل کشور یک‌صدایی در مورد عدم مذاکره با آمریکا شنیده شود و چندصدایی نباشد تا بعضی از افراد در آمریکا احساس کنند تحریم‌های شکننده ایران را به‌جایی رسانده است که آماده مذاکره با دولت آینده این کشور است. باید این دقت و هشیاری در مقابل سیاست خارجی هوشمند آمریکا موردتوجه قرار گیرد تا تصور نکنیم پس از خارج شدن یک حزب از کاخ سفید، کلیه سیاست‌های رئیس‌جمهور قبلی توسط رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه بعدی تغییر خواهد کرد، چنین نیست.

ویافزود: آمریکایی‌ها پیش از رفتن زمینه موفقیت دیگران و حتی حزب مخالف را آماده می‌کنند. زیرابه منافع ملی توجه دارند. درست است احزاب مختلف هستند و با یکدیگر اختلاف دارند اما منافع آمریکا برای آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و در حال حاضر منافع ملی آمریکا به این موضوع بستگی دارد که جمهوری اسلامی ایران با آن‌ها وارد مذاکره شود. بنابراین مذاکره با ترامپ و حتی مذاکره با بایدن فقط منافع ملی آمریکا را تأمین می‌کند و برای جمهوری اسلامی ایران نفعی ندارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با تمام این اوصاف مذاکره با آمریکا با مذاکره با آمریکای بازگشته به برجام متفاوت است. البته که آمریکا به‌راحتی به برجام بازنخواهد گشت.