ظریف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت نمی‌کند

 محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با اشاره به تاسیس نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان گفت: معتقدم هر نهادی که بخواهد تشکیل شود اما یک گستره بزرگی برای گروه‌های سیاسی اصلاح طلب نداشته باشد نمی‌تواند کارگشا باشد،کمااینکه این مجموعه تازه تاسیس هم هیچ تفاوتی با همان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان ندارد.

او ادامه داد: معتقدم که این نهاد هم موفق نخواهد بود، چرا که اکثر جناح اصلاح طلب در آن حضور ندارند، بنابراین قطعا با شکست مواجه خواهد شد، گستره چنین نهادی باید بسیار زیاد باشد و تمام گروه‌های اصلاح طلب حتی آنهایی که در شاکله شورای سیاست‌گذاری هم نیستند در آن قرار بگیرند. همانطور که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شکست خورد؛ احتمالا این اتفاق برای نهاد اجماع ساز هم رخ خواهد داد که نشان می دهد که این نهاد عملا دردی از این جریان دوا نخواهد کرد.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان نتوانست کارآیی لازم را داشته باشد

فومنی افزود: معتقدم تنها راه حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده این است که تمام گروه‌های اصلاح طلب با یکدیگر ائتلاف کرده و از بین خود افرادی را معرفی کنند تا نمایندگان آن‌ها با هم  به مباحثه بنشینند و در نهایت به یک جمع بندی برای ائتلاف برسند؛ علاوه بر این زمانی که در جریان اصلاحات گروه‌ها و احزاب اصلاح طلب حضور دارند چه نیازی به اشخاص در آن نهاد وجود دارد؟ همچنین اگر اصلاح‌طلبان به احزاب اعتقاد دارند دیگر نباید وجود شورا یا مسائل دیگر را مطرح کنند و این‌ها صرفا برخی مسائل انحرافی است که نتیجه‌ای هم در برنخواهد داشت.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، تاکید کرد: متاسفانه افرادی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند اعتقادی به گروه‌ها و جریانات سیاسی اصلاح طلب ندارند، در حالی که اگر اصلاحات می‌خواهد موفق شود، باید تمام گروه‌های اصلاح طلب و احزاب را دور هم جمع کند تا به یک اجماع واحد برسند.

او در پاسخ به این سوال که با این وجود پس لزوم تشکیل چنین نهادی چه بود؟ گفت: همانطور که می‌دانید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان عملا نتوانست کارآیی لازم را داشته باشد و از همین رو منحل شد؛ این نهاد قرار است با یک شکل دیگر جایگزین شورای عالی شود که این هم احتمالا با شکست مواجه خواهدشد؛ کمااینکه اصلاحات هم نامزدهای خود را انتخاب کرده‌ و دیگر اصلاحات و اعضای این جریان تصمیم‌گیرنده نیستند.

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان، فرمالیته است

فومنی اضافه کرد: از درون حزب اصلاحات یکی مجمع روحانیون مبارز عملا اعضای خود را برای انتخابات مشخص کرده و از سوی دیگر هم حزب کارگزاران درباره نامزد ریاست جمهوری سال آینده به توافق رسیده؛ بنابراین معتقدم یا شورایی شکل نخواهد گرفت و یا اگر هم شکل بگیرد فرمالیته است؛ زیرا تصمیم گیرنده این انتخابات همانگونه که موسوی خوئینی‌ها هم گفت مجمع روحانیون مبارز است و بقیه هم  نظیر حزب اتحاد ملت پشت آن‌ها هستند، از سوی دیگر هم حزب کارگزاران و اعتدال و توسعه تصمیم گیرنده‌های دیگری هستند و عملا چنین شورا‌هایی نقشی در تصمیم گیری اصلاح طلبان نخواهند داشت.

او درباره تغییرات اخیر درباره نامزدهای احتمالی جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هم گفت: در حال حاضر مهم‌ترین نامزد جریان اصلاحات، سید حسن خمینی است که مجمع روحانیون مبارز هم بر روی او سرمایه گزاری کرده و او هم رسما حضور خود را در انتخابات تکذیب نکرده است ؛ مجمع روحانیون مبارز و شخص سید محمد خاتمی به دنبال ورود او هستند و این گونه که من شنیده‌ام تا الان هم مذاکراتی با او داشته و نتایج خوبی هم گرفته شده است.

فومنی افزود: البته نام افراد دیگری هم برای انتخابات مطرح می‌شود، اما من معتقدم که آنها صرفا آدرس اشتباه به مردم دادن است؛ بنابراین در ابتدا سید حسن خمینی و در درجه بعد شخص موسوی لاری نامزد جریان اصلاحات خواهد بود.

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره جلسه رئیس دولت اصلاحات با علی لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: من هم شنیده‌ام که اخیرا جلسه‌ای برگزار شده که طی آن رئیس دولت اصلاحات و لاریجانی با یکدیگر درباره انتخابات صحبت کرده‌اند؛ لاریجانی برای حضور در انتخابات مردد است و از همین رو در حال رایزنی با برخی چهره‌هاست تا فضا را برای ورود خود ارزیابی کند، در این چند سال هم از طریق علی مطهری خیلی به اصلاح طلبان و به خصوص دولت حسن روحانی نزدیک شده است.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا شرایط سال ۹۶ باز هم برای اصلاحات تکرار خواهد شد؟ گفت: اگر نامزد‌های جریان اصلاح طلب رد صلاحیت شوند و اصلاحات برای انتخابات کسی را نداشته باشد، قطعا گزینه اجاره‌ای را به میدان خواهد آورد؛ نظیر روحانی که یک شخص اجاره‌ای بود و لاریجانی هم همین شرایط را دارد. اما چون اصلاح طلبان خیلی شانس خود را در انتخابات زیاد نمی‌بینند این ریسک را نمی‌کنند که از شخصی نظیر علی لاریجانی حمایت کنند.

او درباره نامزدی محمدجواد ظریف هم گفت: من به قطعیت می‌گویم که او هرگز نامزد نخواهد شد و من این موضوع را از نزدیکان او شنیده‌ام، این موضوع دلایلی هم دارد که من فعلا نمی‌توانم بگویم، او حتی به عنوان نامزد پوششی هم در انتخابات شرکت نخواهد کرد.