توافق هسته‌ای و بازی پلیس خوب و پلیس بد

 موضوع قابل توجه این است که وزیران خارجه این کشورها در بیانیه‌ای، بر ادامه گفت‌وگوها به منظور تضمین اجرای  توافق هسته‌ای  از سوی تمامی طرف‌ها تأکید کردند. وزرا همچنین دورنمای یک بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.

به دور از زبان دیپلماتیک که بیانیه بر اساس آن تنظیم شده و بر سایر مسایل پرداخته و بر "تضمین اجرای کامل توافق از سوی تمامی طرف‌ها تأکید کرده است"، ایران منتظر می‌مانند تا ببیند طرف‌هایی که بیانیه روز دوشنبه را صادر کردند، به جز بیانیه و شعارها چه اقدامات ضروری دیگری صورت می‌دهند. این طرف‌های مقابل طی افزون بر 2 سال، فقط بیانیه صادر کردند بدون آنکه یک گام عملی و جدی و لو جزئی برای جبران خسارت‌هایی که بر ایران در نتیجه خروج یک‌جانبه آمریکا تحمیل شد، بردارند.

ایران بعد از تجربه تلخِ ناشی از عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم پایبندی طرف‌های اروپایی به بندهای توافق، دیگر فریب اروپایی‌ها را که تلاش می‌کنند نقش پلیس خوب را در مقابل نقش پلیس بد( آمریکا) بازی کنند، نمی‌خورد. از امروز به بعد، همه طرف‌ها از نظر ایران بد هستند مگر آنکه به تعهدات‌شان در چارچوب توافق عمل کنند. همچنین دیگر این پلیس خوب نمی‌تواند نقش پلیس بد را بازی کند و ایران را تحت فشار قرار دهد مانند "هایکو ماس" وزیر خارجه آلمان که بعد از اظهارات جنجالی‌اش درباره ایران، روز گذشته از ایران خواست فرصت بازگشت احتمالی "جو بایدن" رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را به توافق هسته‌ای از دست ندهد و از انجام اقداماتی که مسیر بازگشت بایدن به توافق را دشوار می‌سازد، خودداری کند.

امروز قطب‌‌نمای ایران در تعامل با توافق هسته‌ای پایبندی عملی و ملموس طرف‌های دیگر به توافق هسته‌ای است، و تهدیدهای پلیس بد و تحریمها یش دیگر منسوخ و نخ‌نما شده است و جایگاهی در سیاست ایران ندارد.

به نظر می‌رسد "وانگ یی" وزیر خارجه چین پیام طرف ایرانی را به خوبی دریافت کرده است که در نشست روز دوشنبه تأکید کرد اختلافات مربوط به اجرای توافق هسته‌ای باید به روشی عادلانه و بی‌طرفانه حل شود. وی هشدار داد که ربط دادن مسائل مربوط به امنیت منطقه‌ای، به توافق هسته‌ای مانعی در برابر احیای توافق هسته‌ای خواهد شد.