دولت عراق همچنان مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی را نادیده می‌گیرد

نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی مختلف در پارلمان عراق با انتقاد از تداوم حضور نظامیان آمریکا در خاک این کشور و عدم اجرای مصوبه پارلمان در خصوص اخراج آنان، بر ضرورت الزام دولت بر اجرای مصوبه برای تحقق خواست مردم عراق تاکید کردند.

«مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با «المعلومه»، گفت: مردم مخالف حضور آمریکا در عراق هستند و در مرحله آتی بویژه پس از تحویل رسمی دولت آمریکا به «جو بایدن»، قرار است یک تحرک پارلمانی در این خصوص صورت گیرد.

«فاضل جابر» دیگر نماینده پارلمان عراق از فراکسیون «الصادقون» نیز گفت: پرونده حضور آمریکا در پارلمان فراموش نشده و همچنان پابرجاست. روزهای آتی بار دیگر این پرونده به دلیل عدم پیشرفت و اقدام دولت درباره آن، باز خواهد شد.

«اسوان سالم» دیگر نماینده عراقی گفت: پارلمان به دولت کنونی که پیش از تشکیل متعهد به اخراج نیروهای آمریکایی از کشور و اجرای مصوبه پارلمان در این‌باره شده، اطلاع داده که باید عراق را از حضور خارجی‌ها خالی کند.

«حسین الیساری» عضو پارلمان عراق نیز  دیروز اعلام کرد که تدابیر دولتی درباره پرونده اخراج نیروهای خارجی و در رأس آنها نیروهای آمریکایی از کشور همچنان شرم‌آور است و در حد مطلوبی نیست.

وی گفت که گروه‌های سیاسی باید اقدامی حقیقی برای الزام دولت به اخراج نظامیان آمریکایی از عراق اتخاذ  و آن را ملزم به اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه کنند. گروه‌های سیاسی مقابل یک مسئولیت بزرگ برای رعایت عدالت در حق شهدا و فرماندهان پیروزی قرار دارند.

پیشتر نیز ائتلاف الفتح در پارلمان عراق تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا قصد عقب‌نشینی از عراق را ندارد.

کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق، نیز چند روز پیش تاکید کرد که برای حفظ حاکمیت عراق و تعقیب و پیگرد بقایای داعش نیازی به نیروهای آمریکایی نیست.

۱۳ دی ماه سال گذشته آمریکا در اقدامی جنایتکارانه سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشد‌الشعبی را در بغداد به شهادت رساند، به دنبال این جنایت پارلمان عراق طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرد.