شکل‌گیری وحدت در جریانات سیاسی سخت رخ می‌دهد

 دبیرکل حزب سبز درباره فرآیند وحدت در جریان اصولگرایی توضیحاتی ارائه داد.حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در پاسخ به این سوال که چرا جریان اصولگرایی تا کنون در انتخابات ریاست جمهوری در درون خود وحدت نداشته و یا فقط یک مورد اتفاق افتاده است؟ گفت: شکل‌گیری وحدت در جریانات سیاسی معمولا اتفاق خیلی سختی است و برخی مواقع این اتفاق امکان پذیر نیست، اما ما دو نوع ائتلاف داریم؛ یک نوع ائتلاف سیاسی و یک نوع هم ائتلاف انتخاباتی.

او با اشاره به تفاوت این دو نوع ائتلاف، ادامه داد: ائتلاف انتخاباتی معمولا مقطعی است و برای یک هدف خاص نظیر انتخابات، ارائه لیست مشترک و یا حمایت از یک نامزد انتخاباتی صورت می‌گیرد؛ ستادهای مشترک راه اندازی می‌شوند و کار می‌کنند، اما ائتلاف سیاسی این است که مواضع سیاسی شان را هم درباره مسائل مختلف با هم هماهنگ کنند و در یک جبهه مشترک با هم موضع گیری کرده و از هم اعلام حمایت می‌کنند.

کنعانی مقدم افزود: اگرچه اصولگرایان در انتخابات مجلس با هم ائتلاف سیاسی نداشتند، اما ائتلاف انتخاباتی داشته، پیروز شده و مجلس را هم در دست گرفتند، اما لازمه ائتلاف سیاسی این است که در مشترکات خود وحدت داشته و تلاش کنند تا در مواضع سیاسی خود وحدت رویه داشته باشند که این اتفاق هم تا حد زیادی رخ داده است؛ مخصوصا الان که جامعه روحانیت مبارز هم به میدان آمده و در تلاش برای وحدت بین نیرو‌های انقلاب است.

دبیرکل حزب سبز گفت: اخیر هم ما جلسه‌ای با شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز داشتیم و یک شورای وحدت شکل گرفته است؛ اقدام این شورا این است که وحدت را در بین نیرو‌های ارزشی و انقلابی ایجاد کند و امیدواریم که در انتخابات ریاست جمهوری آینده این نوع وحدت شکل بگیرد، البته فعلا درصدد تشکیل ساز و کار این وحدت هستیم، اما به نظر می‌رسد که ائتلاف انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری آینده حتما شکل خواهد گرفت.

تحلیلگر مسائل سیاسی اصولگرا درباره عدم وحدت اصولگرایان هم بیان کرد: در این دو انتخابات اخیر شاهد بودیم که با وجود اینکه اصولگرایان قبلا اختلافاتی باهم داشتند، اما ائتلاف انتخاباتی شکل گرفت؛ اما در کل به این دلیل که طیف اصولگرایی  وسیع است عمدتا شاهد این نوع اختلافات هستیم، با این وجود در رخداد نهم دی شاهد نوعی ائتلاف سیاسی بودیم که باعث شد همه جریان‌های انقلابی ، اصولگرا، محافظه کار و رادیکال وسط میدان آمده و از مواضع مشترکشان حمایت کنند.

او خاطر نشان کرد: اما همانطور که گفتم  جریان اصولگرایی یک جریان وسیع است که سلیقه‌های مختلف در آن وجود دارد؛ در همه جریانات سیاسی هم برخی از افراد افراطی وجود دارند که از هر گونه هم‌گرایی جلوگیری کرده و به گمانشان هر گونه هم‌گرایی باعث حذف آن‌ها خواهد شد.

کنعانی مقدم درباره راه حل این موضوع هم گفت: چاره این است که در موضوع وحدت، ساختاری ایجاد شود که ما به آن می‌گوییم شورای رهبری، در آن شورای رهبری همه باید احساس کنند که در  تصمیم گیری‌ها شریک هستند و اینگونه نیست که تصمیمات جای دیگری گرفته و در نهایت به آن‌ها اطلاع داده شود.