باندهای قدرت نگذاشتند افراد دانا مشکلات را حل کنند

 احمد امیرآبادی فراهانی دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی پایش، درباره تورم و گرانی ، لایحه بودجه 1400 و راهکار‌های برون رفت از بحران اقتصادی توضیحاتی ارائه داد.

امیرآبادی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی ایران راه حل دارد، گفت: امکان دارد نتوانیم خوب کشور را اداره کنیم، به نظر می‌رسد مشکلات را در بخش‌هایی که خوب عمل کردیم و از ظرفیت‌ها بهره بردیم، حل شده است. اما در بخش‌هایی هم یا نخواستیم و یا اگر خواستیم، باند‌های قدرت نگذاشتند تا نخبگان و افراد دانا برای حل مشکلات ورود کنند. البته قسمتی هم مربوط به ناهماهنگی در ساختار اداره کشور است.

سفره‌ای به نام دلار ۴۲۰۰ تومانی باز شده است

او ادامه داد: در مورد گرانی ارزاق و محصولات، وزیر جهاد کشاورزی را به مجلس دعوت کردیم که گرانی را به وزیر صمت ربط داد؛ وزیر صمت را دعوت کردیم و گفت وظیفه وزیر جهاد کشاورزی است. هر دو را با هم آوردیم و گفتند گرانی‌ها تقصیر واردکنندگان نهاده است. زمانی هم سراغ واردکنندگان نهاده رفتیم که دیدم افرادی با شغل‌های غیرمرتبط مثل فوتبالیست، بازیگر و... وارد این کار شده‌اند. سفره‌ای به نام دلار ۴۲۰۰ تومانی باز شده و همه روی این سفره افتاده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ توضیح داد: این لایحه چندسال است با ایراد به مجلس می‌آید، در بودجه ۱۴۰۰ دولت فروش غیر منطقی ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز را پیش‌بینی کرده‌است. معتقدم قیمت واقعی ارز ۱۱۵۰۰ نیست و این فقط نرخ تسعیر ارز است؛ یعنی این قیمت رابطه میان بانک مرکزی، دولت، نفت و خزانه را بیان می‌کند و بنابراین قیمت واقعی ارز با ۱۱۵۰۰ تفاوت دارد و در ضمن، مطمئناً این نرخ مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد خواهد داشت.

او افزود: دولت ۳ قیمت را در مورد ارز اعلام کرده است؛ ۴۲۰۰، ۱۱۵۰۰ تومان و آزاد، ۴۲۰۰ تومان که پایه واردات است و همه اجناس وارداتی با این قیمت حساب می‌شود. البته درصد تعرفه‌های گمرکی برای کالا‌ها متفاوت است، ولی همه این درصد‌ها روی دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. دلار ۱۱ تومانی به عنوان مابه‌التفاوت نرخ تسعیر ارز که مربوط به بانک مرکزی، خزانه و دولت است، انتخاب شده و نرخ آزاد هم مربوط به بازار است.

خوش حساب‌ترین افراد جامعه بیش‌ترین مالیات را می‌دهند

نماینده مردم قم اظهار کرد: به نظر می‌رسد همیشه از خوش حساب‌ترین افراد جامعه بیش‌ترین مالیات گرفته می‌شود، این یک واقعیت است؛ معمولا! هر سال در کمیسیون تلفیق حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مالیات افزایش می‌یابد، یعنی دولت لایحه را با ۲۵ درصد افزایش ارائه می‌دهد و مجلس هم قبول می‌کند، اما این به معنی افزایش پایه‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی نیست. از همان افراد قبلی و شفاف ۲۵ درصد بیشتر مالیات می‌گیرند. البته در این دو سال گذشته اقدامات خوبی مثل مالیات برای واردکنندگان خوردو تصویب شده که فقط در یک فقره، از یک خانواده ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات گرفته شد. این مقدار هم بیش‌تر از کل درآمد مالیاتی استان قم که ۶۵۰ میلیارد تومان بود.

امیرآبادی فراهانی در پایان به اهمیت اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا این مالیات مرسوم است، بعضی آقایان که قبله آمال و آرزوهایشان آمریکاست، این کشور را ببینند؛ یک نفر با ابعاد تلویزیونش باید مالیات بدهد. تنها آمریکا نیست و همه دنیا همین وضعیت را دارد. علت اصلی فرار مالیاتی در کشور ما نبود شفافیت است، البته روز به روز هم وضعیت بهتر می‌شود و کشور در حال رشد است.