گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ ارائه شد

 مهرداد بذرپاش در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سالروز حماسه ۹ دی و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) و سالروز شهادت سردار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»، گفت: خلاصه گزارش درباره بودجه سال ۱۳۹۸ به عنوان سی و یکمین گزارش تفریغ بودجه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مستند به اصل (۵۵) قانون اساسی و ماده (۲۱۹) آیین‌نامه داخلی مجلس علیرغم ایجاد محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تمدید مهلت جذب مصارف دولت در سال ۱۳۹۸ یک ماه قبل از موعد مقرر تهیه و در تاریخ ۲۹ آذر ماه سال ۱۳۹۹ به مجلس ارسال شد.

وی افزود: دیوان محاسبات با حسابرسی بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اجرایی، بررسی و تلفیق بیش از ۶ هزار و۸۰۰ گزارش حسابرسی، عملکرد تبصره‌های ماده واحده قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور، بررسی گزارش‌های تلفیقی تعداد ۲۷۴ تبصره، بند و جزء را در کارگروه‌های فنی و حقوقی، گزارش ماده واحده و تبصره‌های ذیل آن را در ۵۹۹ صفحه تهیه و در هیأت عمومی دیوان محاسبات به تصویب رساند.

رئیس دیوان محاسبات اعلام کرد: عملکرد بخشی از تبصره‌های (۱)، (۴)، (۷) و (۲۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور بر اساس نظر مراجع ذیصلاح دارای طبقه‌بندی بوده و گزارش آن به ریاست مجلس تقدیم شده است.

بذرپاش همچنین گفت: منابع تحقق یافته قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بالغ بر صد و سی و دو هزار و چهارصد و نود و هشت میلیارد تومان و منابع حاصل از مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین یعنی موضوع طرح معیشتی بالغ بر نه هزار و سیصد و شصت و دو میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اهم اشکالات وارده بر تخصیص و تامین ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، تصریح کرد: آشفتگی در نظام ثبت سفارش، عدم احصا نیاز کشور برای واردات کالاهای اساسی، عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌های مربوط و ایجاد رانت و سود غیرمتعارف برای برخی افراد از جمله این مشکلات است.

متن گزارش تفریغ بودجه ۹۸ که از سوی رئیس کل دیوان محاسبات کشور ارائه شد در (اینجا) آمده است.