آقاتهرانی: لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای رفاه بیشتر پردرآمدهاست

 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقا تهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رییس شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در همایشی مجازی که با تلاش بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز به مناسبت بزرگداشت ایام الله 9 دی  برگزار شد، حضورو در جمع دانشجویان سخنرانی کرد.

فتنه صرفاً یک رویداد تاریخی نیست

حجت الاسلام آقاتهرانی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در خصوص ماهیت فتنه سال 88 گفت: برخی تلاش می‌کنند که فتنه را در یک ظرف خاص زمانی و یا حتی مکانی محصور سازند و اینطور وانمود کنند که مثلاً اگر هم اتفاقی افتاده، مربوط به گذشته بوده است و می‌گویند الان دیگر ما از آن مقطع عبور کرده‌ایم. در حالی که اصلا اینطور نیست.

وی افزود: شاید اصل وقوع آن اتفاقات و حوادث میدانی، ابتدا در یک محدوده خاص زمانی و مکانی افتاده باشد، ولی باید بدانیمکه آن طراحی انجام شده علیه ملت ایران به قدری پیچیده، تاثیرگذار و البته معاندانه بوده است که واقعاً باید ابتدا همه ابعاد و زوایای آن را شناخت و سپس توجه داشت که این نگذاریم به دست فراموشی سپرده شود.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم فتنه واقعاً یکی از مهم‌ترینشاخص‌های سیاسی-اجتماعی برای شناخت حق از نا حق است؛ چرا که صف‌آرایی‌ها، آرایش نیروها، مواضع برخی خواص و ... در اتفاقات پس از انتخابات سال 88 به گونه‌ای بود که کاملا احساس می‌شد که چه برنامه منسجمی برای به بن‌بست کشاندن نظام اسلامی و مقابله با آراء مردم ریخته‌اند. در واقع آن‌ها که در روزهای تلخ فتنه، طراح و نقش‌آفرین آن سناریو بودند و سابقه ایستادن مقابل نظام و مردم را در کارنامه دارند، نمی‌توانند تامین منافع مردم را تضمین کنند.

ساکتین فتنه دیروز، در آزمون‌های امروز هم نمره قبولی نمی‌گیرند

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با عملکرد خواص خاطرنشان کرد: در بین خواص، آن‌ها که در آن روها از فتنه حمایت علنی کردند که هیچ؛ آن‌ها بحثشان جداست. اما آن‌ خواصی که در آن مقطع فقط تماشاچی بودند، با اتخاذ رویکردی کاسب‌کارانه، محافظه‌کارانه و توجیه‌گرانه در برابر تهمت‌های ناروایی که برخی جریانات سیاسی به نظام روا می‌داشتند، سکوت می‌کردند، همچنین توصیه رهبری مبنی بر اعلام موضع شفاف و علنی خواص را نادیده می‌گرفتند، بعداً در بزنگاه‌های مهم دیگری همچون برجام نیز واقعاً رفوزه شدند.

آقاتهرانی گفت: در قضیه برجام، دیدید برخی خواص که شناختشان از آمریکا و نحوه عمل به تعهداتش بسیار بیشتر از مردم کوچه و بازار بود، نه تنها مردم را از عواقب توافق بدی که دولت در پی انعقاد آن بود آگاه نکردند، بلکه خیلی زود با فضای ایجاد شده توسط دولت همراه شدند و خودشان تبدیل به صحنه‌گردانان تاثیرگذار برجامشدند. شما تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس نهم را اگر به خاطر آورید، متوجه خواهید شد که ساکتین فتنه دیروز، در آزمون پاسداری از منافع ملی امروز هم مردود شدند. 

مگر می‌شود «باعثین تحریم» به دنبال رفع تحریم باشند؟

رئیس‌شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی ضمن اشاره به لزوم شناختن مقصران اصلی تحریم‌ها گفت: ارتباط بین فتنه و برجام هم واقعاً خودش یک قصه پرغصه است. حقیقت آن است که ما از ابتدای انقلاب با انواع و اقسام تحریم‌هاروبرو بودیم.

آقاتهرانی گفت: با این وجود، آیا برای کسی سوال ایجاد نمی‌شودکه چرا بیشترین و البته سنگین‌ترین تحریم‌ها پس از حوادث انتخابات سال 88 وضع و اعمال شده است؟ البته پاسخ روشن است: با لجاجت و جهلی مثال‌زدنی ابتدا با اصرار و بدون اسناد و مدارک، بر ادعای تقلب پافشاری و برای فاصله انداختن میان نظام و برخی اقشار جامعه تلاش کردند و کشور را تا لبه پرتگاه بردند.

وی تاکید کرد: این تلاش و اصرار و لجاجت آنها، این تصور را در دشمنانت ملت ایران به وجود آورد که می‌توانند با افزایش گسترده فشار، اتحاد داخلی برای مقابله با مشکلات را بهم بریزند و شکاف‌ها را عمق بیشتری بخشند. نگاه به آمار و ارقام این تحریم‌ها هم این واقعیت را تایید می‌کند که اراده دشمن پس از اتفاقات سال 88 برای تحریم ایران، چند برابر شد.

وی ادامه داد: عجیب آنکه آن‌ها که در سال 88 با لجاجت بعضاً با عناد، موجبات تحریم‌های گسترده‌تر و البته هدفمندتر را  فراهم کرده بودند، خودشان تلاش کردند که شخصی را در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسانند که شعارش رفع تحریم بود.

وی افزود: در واقع از این ظریف‌تر و دقیق‌تر نمی‌شود با تحریم، کاسبی کرد و برای خود قبای مسئولیت‌های دانه درشت دوخت. تعبیر «کاسبان تحریم» واقعاً برازنده برخی از این‌ها است.هویت سیاسی این‌ها به تحریم گره خورده است، تا دیروز «باعثین تحریم» بودند، بعد از مدتی گفتند ما به دنبال رفع تحریم هستیم، بعد که دیدند با ساده‌لوحی و سهل‌انگاری هم نتوانستند تحریم‌ها را رفع کنند، می‌گویند بخاطر رییس جمهور فلان کشور بود و اگر بهمانی بیاید، تحریم را رفع کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: در این مورد من به شما بگویم اتفاقاً هیچ وقت هم موفق به رفع تحریم‌هانخواهند شد، چرا که اولاً هویت سیاسی خودشان با مخاطره روبرو می‌شود و با خودشان فکر می‌کنند که بعد از این باید با چه بهانه‌ای مردم و نظام را معطل خودمان کنیم و ممکن است با کمبود بهانه روبرو شوند.

وی گفت: ثانیاً این تصور خوش‌بینانه‌ افراطی که اینها از غربی‌ها دارندتحت هیچ شرایطی به یک توافق خوب منتهی نمی‌شود. کما اینکه با استراتژی «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» ورد مذاکرات شدند و آخرش بجای سیب و گلابی برجام که وعده داده بودند، «تحقیقا هیچ» تحویلمان دادند.

دولت روحانی همان دولت خیالی موسوی بود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرابت کابینه روحانی با نیروهای ستاد موسوی در سال 88 گفت: این روزها اکثریت قریب به اتفاق حامیان دیروز دولت که هریک روزگاری خویش را مسبب اصلی پیروزی روحانی معرفی می‌کردند، بواسطه عملکرد بسیار نامناسب دولت، دیگر حاضر به دفاع از دولت نیستند و حتی تلاش می‌کنند که در افکار عمومی با روحانی و کابینه‌اش مرزبندی کنند تا مبادا عدم محبوبیت روحانی دامان آن ها را نیز بگیرد.

آقاتهرانی تصریح کرد: در این بین عده‌ای با فرار رو به جلو، اینطور مطرح می‌کنند که اگر موسوی رییس جمهور می‌شد، امروز همه مشکلات حل شده بود و الا مشغول فتح قله‌های آبادانی یودیم؛ غافل از اینکه در این مورد هم مثل موارد قبلی اشتباه می‌کنند.

وی افزود: اتفاقا اگر موسوی در انتخابات سال 88 مورد اعتماد اکثریت مردم قرار می‌گرفت، چهارسال زودتر از به پیشواز مشکلات ایجاد شده در دولت روحانی می‌رفتیم؛ چرا که کیست نداند که همان به اصطلاح ژنرال‌ها و اعضای ارشد ستاد موسوی، بصورت گروهی مسئولیت‌ها کابینه روحانی را به دست گرفتند و با یک نمایش ضعیف و رخوت‌آلود، با بی‌تدبیری تمام، مشکلات امروز را به کشور تحمیل کردند.

آقاتهرانی ادامه داد: مگر آقای ربیعی عضو ارشد ستاد موسوی نبود؟ آقای آخوندی با آن عملکرد فاجعه‌آمیز در حوزه مسکن، انقدر مورد اعتماد موسوی بود که حتی به نمایندگی از ستاد وی در جلسات دفتر رهبر انقلاب شرکت می‌کرد! امثال آقای نوبخت و زنگنه هم به اندازه‌ای به موسوی نزدیک بودند که حتی در برنامه‌های انتخاباتی، در کنار او رویت می‌شدند! اینها که غیر قابل انکار است.

وی افزود: باعثین فتنه دیروز و حامیان دولت امروز، تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند با مظلوم‌نمایی و فرار روبه جلو راه خود را از راه دولت جدا کنند. در واقع دولت روحانی همان دولت احتمالی موسوی است؛ فقط چهار سال دیرتر.

دفاع برخی محصورین از روح الله زم چیز تازه‌ای نبود

آقاتهرانی در مورد دفاع محصورین از زم گفت: برخی می‌آیند و به ما می‌گویند که نظر شما درباره اعلام حمایت فلان خانم محصور از روح الله زم چیست؟ پاسخ روشن است، «هرکسیکو دور ماند از اصل خویش/ بازجوید روزگار وصل خویش» . اینکه از کسی که رسما مردم را تشویق به اقدام مسلحانه و برهم ریختن آرامش و امنیت می‌کرد، واقعاً چیز تازه‌ای نبود.

وی ادامه داد: مگر در جریان حوادث پس از سال 88 از یک جایی به بعد، عده ای دست به خشونت نزدند؟ مگر اقدام به تخریب اموال عمومی نکردند؟ خب این محصورین در آن مقطع چه کردند؟ آیا حاضر به مرزبندی شدند؟ خیر! نه تنها چنین نکردند، بلکه اخلالگرانامنیت را «عده‌ای خداجو» معرفی کردند. لابد امروز هم در دستگاه فکری آنها کسی که برای به آتش کشیدن اموال عمومی دستور ساختن کوکتل مولوتوف می‌دهد، محترم است که این چنین حمایت می‌کنند. 

لایحه بودجه 1400در پی رفاه هرچه بیشتر اقشار پردرآمداست

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اعتراض به مفاد لایحه بودجه 1400اظهار داشت:  باید حتما به این نکته اشاره کنم که اگر کشور در گذشته با فتنه‌های سیاسی-اجتماعی روبرو می‌شد، امروز این فتنه‌ها بیشتر به حالت فتنه‌های اقتصادی تغییر شکل داده‌اند.

وی ادامه داد: برای مثال الان ما در مجلس شورای اسلامی مشغول بررسی لایحه بودجه 1400 هستیم، عملاً می‌بینیم که این مدل طراحی لایحه بودجه، که ارتباطی با واقعیات میدانی موجود ندارد، بیش از اینکه منجر به حل مشکلات و رفع کاستی‌ها شود، موجب افزایش شکاف طبقاتی، تبعیض و بی‌عدالتی خواهد شد.

وی افزود: بودجه طوری نوشته شده است که به جای اینکه متضمن منافع اقتصادی مردم در این شرایط سخت باشد، در پی رفاه و راحتی هرچه بیشتر اقشار پردرآمد است و توجهی به اصلاح بنیادین ساختار بودجه ندارد. خب وقتی بودجه را این‌قدر غیر واقعی و تخیلی می‌نویسند، معلوم است که با کسری مواجه می‌شوند.

رییس شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: تجربه هم ثابت کرده است که فشارکسری بودجه اغلب به دوش اقشار معمولی و محروم احساس می‌شود. خب وقتی که خودشان هم یقین دارند که این ساختار و درآمدهایی که در بودجه مشخص کرده‌اند، محقق نمی‌شود و همچنان هم به تصویب آن اصرار دارند معلوم می‌شود که یک جای کار می‌لنگد.

حماسه 9 دی تبلور اراده مردم برای پاسداری از انقلاب و نظام است

وی، ضمن تمجید از عملکرد خوب مردم در بزنگاه‌ها گفت: حماسه‌ای که در نهم دی سال 88 رقم خورد و  صدای آن خروشی عاشورایی مردم انقلابی ایران که به جهانیان رسید، همگان دریافتند که پیوند مردم با آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی، چیزی فراتر از قراردادهای اجتماعی رایج در دنیا برای حکومت و حکومت‌داری است و پیوند و رابطه امام و امت در ساختار تمدنی جامعه اسلامی، به این راحتی‌ها خدشه‌دارنمی‌شود.

آقاتهرانی افزود: مردم نشان دادند که سعه صدر و صبوریشان تا مواقعی است که احساس کنند که به بنیان‌ها و بن‌مایه‌هاینگرش‌ اعتقادی آسیبی نمی‌رسد؛ ولی به محض اینکه احساس کنند عده‌ای در حال تعدی به این بنیان‌ها هستند، حتما با حضور بهنگام در صحنه، گزند و آسیب تعدی‌کنندگان را مرتفع می‌سازند. واقعاً مردم قهرمان‌های همیشگی صحنه‌های حساس بوده‌اند.

وی افزود: در انقلاب، دفاع مقدس، فتنه 78، فتنه 88، جنگ اقتصادی، کرونا و ... همواره مردم به وظائف خودشان عمل کرده اند و کشور و نظام را همواره مورد محافظت ویژه قرار داده‌اند؛ 9 دی که دیگر واقعا مصداق اتم نقش‌آفرینی مردمی است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مردمی که چند ماه قبلش با حضور 40 میلیونی پای صندوق آراء، جشن مردم‌سالاری برگزار کرده بودند، مجددا با کنار گذاشتن سلایق سیاسی، حول محور ولایت فقیه، قانون و امنیت متحد شدند و شر عده‌ای معدود را به خودشان بازگرداندند.