۳۴ درصد از احکام بودجه سال گذشته به صورت کامل اجرایی شد

 حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 52 قانون اساسی اظهار داشت: در این اصل تاکید شده، بودجه سالانه کشور برای رسیدگی به مجلس ارسال می‌شود و هرگونه تغییر در ارقام بودجه باید تابع مراتب مقرر در قانون باشد.

وی افزود: گزارش دیوان محاسبات مجلس را بسیار مهم است؛ در این گزارش آمده که فقط 34 درصد از احکام قانون بودجه سال 98 به صورت کامل اجرایی شده است به طوری که از 151 حکم پیشنهادی دولت در بودجه 24.5 درصد آن و از 115 حکم پیشنهادی مجلس 30 درصد اجرا شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: از رقم 6 هزار میلیارد تن برای قیر در بودجه فقط 2 هزار میلیارد تن آن تخصیص پیدا کرده است. در زمینه پرداخت به بازنشستگان فقط 571 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است، در رابطه با حوزه گازرسانی مدارس فقط 36 درصد محقق شده و در زمینه سلامت از 6 هزار و 800 میلیارد فقط 2 هزار و 500 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

سلیمی گفت: اگر قرار باشد دولت راه خود را برود و ما راه خودمان را؛ چرا باید با دقت ارقام بودجه را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: اگر رئیس جمهور مجری قانون اساسی است چرا با توجه به اصل 52 قانون اساسی اعداد و ارقام در بودجه اینچنین تغییر پیدا کرده است.

سلیمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر گزارش تفریغ بودجه باید پس از ارائه به صحن مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شود و مجلس قبل باید گزارش سال گذشته را به صحن می آورد ولی هنوز به صحن نرسیده است لذا از هیات رئیسه درخواست داریم دستوری صادر شود که این اتفاق تکرار نشود.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: تخلفات در بودجه زیاد بوده است و براساس تبصره یک ماده 219 گزارش تفریغ بودجه به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شده است و ما پیگیر اجرایی شدن این تبصره در مجلس خواهیم بود.