معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد حذف شد

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق مصوبه امروز، معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد حذف شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق به منظور جلوگیری از خام فروشی و حمایت از تولید داخل، درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی فلزی و غیر فلزی نفت گاز و پتروشیمی مشمول مالیات خواهند شد.

زارع تاکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون؛ اصلاح درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفت که بر اساس آن ۸۱ هزار میلیارد تومان قبل به ۱۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، لذا با توجه به اینکه سامانه مودیان در سال گذشته راه اندازی شده اکنون نیز در حال تکمیل است.

وی گفت: همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون بنا شد که شیوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده به نحوی صورت گیرد که دهک‌های ثروتمند از این معافیت برخوردار نشوند. 

زارع افزود: کمیته‌ای در کمیسیون تلفیق به بحث بررسی اخذ مالیات از خانه های خالی می پردازد که در جلسات بعدی درباره شیوه اخذ مالیات تصمیم‌گیری خواهد کرد. لازم به ذکر است که کمیته‌ای درباره شیوه اخذ مالیات از خانه های لوکس تشکیل شده و و اعضای آن در حال بررسی این موضوع هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: تولیدکنندگان مشمول مالیات بر عملکرد می شوند، لذا حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده بیشتر شامل کارهای دلالی, واسطه ای, وارداتی و خدماتی می شود که هیچ ارزش افزوده‌ای به دنبال ندارند.

وی گفت :به نظر می رسد که بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه دو هفته زمان خواهد برد و بخش هزینه ای نیز بعد از آن به مدت دو هفته بررسی خواهد شد که در نهایت مجلس در مورد آن تصمیم خواهد گرفت و مصوبات کمیسیون تلفیق در صحن رای گیری خواهد شد.