دخالت سازمان سیا در انحراف مطالب رسانه ها

در سالروز قیام ۱۹ دی رهبر معظم انقلاب با توجه به حوادث اخیر انتخاباتی آمریکا و ورود اغتشاشگران به صحن کنگره در واشنگتن دی سی نکات جالبی را فرمودند که بسیار قابل تامل است.

بحث افتضاح انتخاباتی آمریکا و ایجاد تردید در دموکراسی و عدم رعایت حقوق بشر در این دوره، و فلج شدن اقتصاد آمریکایی که گرچه در حال نابودی و فروپاشی است، ولی همچنان برای خیلی ها بتی بزرگ و سرزمین آمال و آرزوها محسوب میشود یک طرف، و تفسیر این حوادث به زبان و قلم افراد معتبر و گویندگان و تحلیلگرانی که با تهدید و تطمیع باید آنچه مد نظر صاحبان دروغین رسانه است را منعکس کرده و در دنیا منتشر کنند، در طرفی دیگر منجر شده که خطری همیشگی افکار عمومی را گمراه کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت !

در سالهای گذشته پوشش خبری تقلبات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا ، رویدادهای 11 سپتامبر 2001، حمله به افغانستان و عراق، بی‌ثبات‌سازی سوریه، ایجاد داعش، نقش محوری سیا در قاچاق بین‌المللی مواد مخدر، هولوکاست و بسیاری از این حوادث و رویدادها از جمله اموری بوده که مردم آمریکا نسبت به آنها بی اطلاعند و روزنامه نگاران معروف آمریکایی جرات بیان پرسش درباره آن را نداشته اند! و آیا این‌ مساله در دنیایی که با وجود شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی منجر به فوران اطلاعات شده برای شما عجیب نیست؟!

رهبر معظم انقلاب در بیانات روز جمعه خود به توطئه‌های آمریکا برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و بیان صریح آن از زبان یک تحلیلگر و کارشناس معروف آمریکایی اشاره کردند:

- در صفحه ۵۲ کتاب "سیاست‌های ریاست‌جمهوری و مسیر جنگ دوم عراق" ویرایش "جان دیویس" که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، به نقل از "مایکل لدین" کارشناس معروف آمریکایی آمده است: "ثبات، یک مفهوم گمراه‌کننده است. ما به دنبال ثبات در ایران، عراق، سوریه، لبنان و حتی عربستان سعودی نیستیم؛ ما می‌خواهیم چیزها تغییر کنند. مسئله این نیست که آیا این بی‌ثباتی باید ایجاد شود یا خیر بلکه این است که چطور باید آن را ایجاد کرد"( و این مطلب دروغ در حالیست که به واقع ما در مقابل بی ثبات سازی آمریکا در منطقه قد علم کرده و ایستاده ایم و خواهان ایجاد ثباتیم).

البته از این دست کتابها و تحلیلگران مثال زیاد است که با ایجاد نهادها و موسسات مختلف سعی در شکل دهی حافظه تاریخی مردم و انحراف افکار عمومی دارند:

- دیوید شیمر دانشیار دانشگاه ییل و نامزد دکترای روابط بین الملل در دانشگاه آکسفورد در مقاله‌ای با عنوان «هنگامی که سیا در انتخابات خارجی دخالت می‌کند» در فارن افرز می‌نویسد: اولین اقدام پنهانی سیا، اقدام برای دستکاری انتخابات ایتالیا در سال 1948 بود. مأموران اطلاعاتی آمریکا تبلیغات فزاینده‌ای را گسترش دادند تا نامزد مورد نظر خود را تحت تأثیر قرار دهند و نیروهای سیاسی را به نفع نیروهای میانه رو و به ضرر رقبای چپگرا بسیج کنند. بعدها همین عملیات، الگویی شد تا سیا و کا.گ‌.ب، انتخابات دموکراتیک سراسر جهان، از شیلی و گویان گرفته تا السالوادور و ژاپن را هدف قرار دهند. در برخی از عملیات ها مستقیماً صندوق های رأی را دستکاری می کردند و در برخی دیگر افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می دادند. روش CIA این بود که "رسانه هایی را در یک کشور یا در منطقه‌ای پیدا کنید که بتوانید به خوبی از آن برای ارسال یک پیام خاص یا کاری خاص استفاده نمایند تا بر کسانی که ممکن است عناصر رسانه را در اختیار داشته باشند، تأثیر بگذارد تا آنها نیز شما را برای ارسال آن پیام خاص همراهی و کمک کنند."

- عملیات ماکینگ‌برد (MOCKINGBIRD) سیا که در طول جنگ جهانی دوم شبکه‌ای از روزنامه‌نگاران و متخصصان جنگ روانی را تاسیس کرده بود تا عمدتا در اروپا دست به عملیات بزنند، از جمله همین موارد است.

- اداره همکاری سیاسی (OPC) با مدیریت "فرانک ویزنر" و بودجه "مارشال پلن" و ایجاد شبکه ای حاوی بیش از ۸۰۰ روزنامه‌نگار،‌ مقاله‌نویس، ناشر کتاب، ویراستار، سازمان‌هایی چون رادیو آزاد اروپا، و خبرنگاران غیر رسمی در کلیه سازمان‌های خبری برای ایجاد عملیات‌های روانی در قالب روزنامه‌نگاری جهت تاثیرگذاری و هدایت افکار عمومی و دیدگاه‌های نخبگان از دیگر اقدامات آنهاست.

- به طور مثال واشنگتن پست نیز به دلیل روابطی که با سیا داشت تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین ارگان‌های خبری در آمریکا شد؛ دو هفته‌نامه مطرح آمریکا، "تایم" و "نیوزویک"، روابط نزدیک خود را با سیا حفظ کردند. به گفته کارل برن‌اشتاین، "فایل‌های سیا حاوی توافقات کتبی این سازمان با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران غیر رسمی خارجی سابق در این دو هفته‌نامه است."

- افسر اسبق سیا هوارد هانت در زندگی‌نامه شخصی خود به مقاله برن‌اشتاین یعنی "سیا و رسانه" اشاره کرده و می‌آورد: "در این گزارش فهرست سازمان‌هایی که با سیا همکاری داشته‌اند آورده شده است که قابل اثبات هستند، سازمان‌هایی چون اِی.‌بی.‌سی، ای.بی.اس، ان.‌بی.‌سی، اسوشیتد پرس، یو‌پی‌آی، رویترز، هیرست نیوزپیپر،‌ نیوزویک و غیره."

- سیا با تجویز تولید فیلم‌های هالیوودی مانند "آرگو" و "سی دقیقه پس از نیمه شب"، به طور فعالانه تصویر عمومی دلخواهی از تاریخچه و عملکرد خود را به وجود می‌آورد و آن را ارتقا می‌دهد.

- در سال 1999 سیا دست به تاسیس شرکت پلئوس یا این‌.‌کیو‌.‌تل IN.Q.Tel زد، یک شرکت سرمایه‌گذاری که به دنبال "شناسایی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های توسعه‌دهنده فناوری‌های اطلاعاتی نوینی بود که در راستای منافع امنیت ملی آمریکا باشند." در کنفرانس 2012 که در این‌.‌کیو‌.‌تل برگزار شد، رییس سیا دیوید پاترائوس اظهار کرد که "اینترنت اشیا" و "خانه هوشمند" که به طور سریع در حال توسعه‌اند، این امکان را برای سیا به وجود خواهد آورد تا از هر شهروند آمریکایی، در صورت تبدیل شدن به "شخص مورد نظر" در جامعه جاسوسی، بتوانند جاسوسی کند.

- جاسوسی اطلاعات شخصی افراد از طریق فیس بوک، واتساپ، آمازون ، گوگل و بسیاری از این شبکه ها هم که هرچند وقت یکبار افشا میشود و مهری تایید کننده بر اعمال و رفتار آنهاست.

- "یاهونیوز" در گزارشی اختصاصی فاش کرد که ترامپ با صدور دستوری به سیا اختیارات گسترده ای را برای انجام عملیات‌های سایبری علیه چند کشور از جمله ایران داده و این نهاد نیز به این اقدام مبادرت ورزیده است.

- چندی پیش روزنامه "گلوبال تایمز" ارگان حزب حاکم چین نوشت: برهمه آشکار است که آمریکا چقدر به دنبال مداخله و انحصاری کردن امور در اوکراین، ایران، سوریه و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله در امور داخلی هنگ کنگ بوده است. این روزنامه به آمریکا به عنوان کشوری اشاره می کند که نقش عمده ای در هرج و مرج و بی ثباتی کشورهای دیگر ایفا کرده است و می افزاید: آمریکا غافل از مشکلات داخلی خود نظیر فقر و تبعیض نژادی، آسیب پذیری اقشار مختلف و بسیاری از موضوعات دیگر، همواره به دنبال "فضولی در امور دیگر کشورها" بوده است و عاقبت هم این دخالتها گریبان خودش را میگیرد!

غرض آنکه حواسمان به این خطر همیشگی باشد تا در دنیای انفجار اطلاعات و داده ها و فیک نیوزها، اطلاعات ساختگی و جعلی مانع از دستیابی ما به اخبار حقیقی و واقعیات اخبار داخلی و بین الملل نشود! آمریکا در این قمار رسانه ای خواهد باخت و حتی اگر زمین بازی را عوض کند، و روشهای استعماری و استکباری خود را با روشهای نظامی و شبه نظامی جایگزین کند، باز هم در نهایت، اعتبارش رو به تضعیف است و همانطور که حضرت امام (ره) صدای شکستن استخوانهای کمونیست را زودتر از جهانیان شنید، حضرت آقا هم بارها درباره پرچم در حال احتضار آنها فرموده است که "رژیم آمریکا بشدت دچار انحطاط سیاسی، مدنی و اخلاقی است و خیلی عمر طولانی نخواهد کرد و منهدم خواهد شد" (۱۳ آبان ۹۹) و "همچنان که شکوه کشتی تایتانیک مانع از غرق شدنش نشد، شکوه آمریکا هم مانع از غرق شدنش نخواهد شد و آمریکا هم غرق خواهد شد ( ۲۹ بهمن ۹۸) . ان شاءالله .

صفورا ترقی