کوشکی: فروش واکسن آمریکایی به ایران مشکوک است

 صادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در رابطه با علمی بودن بیانات  مقام معظم رهبری  در خصوص ممنوعیت خرید واکسن   کرونا  از آمریکا و انگلیس، اظهار داشت: آنچه باعث می‌شود ما به آمریکایی‌ها در قضیه واکسن تردید کنیم، این است که ما در موارد متعددی نیازهای قطعی دارویی و بهداشتی داشتیم که آمریکایی‌ها مانع آن شدند.

وی عنوان کرد: بیش از ۱۴ بیمار پروانه‌ای ما در مظلومیت و به واسطه نبود دارو جان دادند و آمریکایی‌ها با سنگدلی تمام این داروها را به بهانه تحریم به ما ندادند یا حتی از امکان دسترسی ما به نیازهای بهداشتی ساده مانند دستکش در اوایل کرونا، ممانعت کردند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در بسیاری از عرصه‌های دارویی از سمت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به بهانه تحریم با ممانعت روبرو شدیم، خاطرنشان کرد: اینکه کشورهایی مانند آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها که حاضر نشدند داروهای مورد نیاز بیماران ما را در اختیارشان قرار دهند، الان حاضر به در اختیار قرار دادن واکسن به ما شدند جای علامت سوال دارد.

کوشکی افزود: اگر آمریکا و اروپا بحث دارو و درمان را در تحریم دخالت نمی‌دادند و داروهای مورد نیاز ما را در طول این سال‌ها در اختیارمان قرار می‌دادند، می‌شد به آنها اعتماد کرد و امروز واکسن را از آنها خرید اما وقتی می‌بینیم در موارد مختلفی از فروش دارو و لوازم بهداشتی جلوگیری می‌کنند و حالا برخلاف رویه گذشته بحث واکسن را مطرح می‌کنند، تردید ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: به هر حال ما دشمنی‌های اینها را با بیماران و مردم خود در عرصه‌های بهداشتی و درمانی دیده‌ایم و در عمل ایجاب می‌کند با شک و تردید به چنین کشورهایی نگاه کنیم که سنگدلی خود در قضایای بهداشتی و درمانی را بارها اثبات کردند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان گفت: تجربه به ما نشان داده است که اگر آنها مسائل انسانی را در تحریم‌ها رعایت می‌کردند الان هم قابل اعتماد بودند اما چون در گذشته اصول انسانی را در مورد بیماران ایرانی و مسائل بهداشتی ایران رعایت نکردند دلیلی ندارد که حالا هم بخواهند رعایت کنند و به شدت در این زمینه مورد تردید هستند.