علت سفر هیئت کره‌ای به ایران؛ تسویه پول‌های بلوکه شده تهران یا نفتکش سئول؟
 بیش از دو سال است که کره ای‌ها بابت نفتی که از ایران خریداری کردند، بدهکارند و بیشترین منابعِ مالی بلوکه شده تهران در خارج از کشور را در اختیار دارند، این در حالی است که سئول هربار تنها به حرف‌های بدون عمل بسنده می‌کند. آذر ماه سال ۹۷ بود که پس از دیدار مقامات کره‌ای با مقامات ایرانی، قرار شد، سئول به جای پرداخت پول، به ایران کالا دهد که همین را هم انجام نداد.

حال روز‌ها و ماه‌ها می‌گذرند و بیش از دو سال است که بدهی کره به ایران همچنان پابرجاست؛ در واقع طبق گفته کارشناسان، کره ثابت کرد که نمی‌تواند خارج از سیاست‌های آمریکا تصمیم مستقلی اتخاذ کند، اکنون سئول از سوی افکار عمومی محکوم است، زیرا به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرد و پرداخت بدهی‌های خود به ما را مدام به تاخیر می اندازد.

سفر از پیش تعیین شده مقامات کره ای

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۵ دی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد روند آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در کره جنوبی گفت که متأسفانه این روند به کندی پیش می‌رود و ما از این موضوع رضایت نداریم. قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به زودی به ایران سفر می‌کند تا با مقامات کشورمان صحبت کند و امیدواریم این سفر خاتمه‌ای بر کندی‌های موجود در این روند باشد.

همان روز اعلام شد که شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی به دلیل نقض اصول زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شد. این شناور از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد. این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. توقیف این شناور به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح پانزدهم دی انجام شد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین وضعیت کشتی کره‌ای، گفت که مشکل کشتی کره‌ای کاملا فنی است و جمهوری اسلامی ایران مانند همه کشور‌ها نسبت به حفظ و حمایت از محیط زیست دریایی حساسیت کامل دارد و با موارد نقض آن، طبق قانون برخورد می‌کند. رفتار دولت کره در این زمینه قابل درک نبوده و مردود است. دولت کره را به برخورد منطقی و مسئولانه با این موضوع فنی ترغیب می‌کنیم.

ماجرای سفر هیئت کره‌ای به ایران؛ آزادسازی پول‌های بلوکه شده تهران یا نفتکش سئول؟ / سفر هراسان کره به ایران برای گرفتن نفتکش یا تسویه حساب با تهران؟

خطیب زاده در ادامه توضیح داد که سازمان بنادر و دریانوردی به‌ عنوان نهاد متولی اینگونه مسائل، بصورت حرفه‌ای پیگیر کمک‌های لازم به کشتی و خدمه آن است و اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

بنا به اعلام اتاق بازرگانی ایران، دارایی‌های ایران به رقم ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار در دو بانک کره جنوبی بلوکه شده است. یونهاپ خبرگزاری رسمی کره جنوبی هم گزارش داد این هیئت به سرپرستی «کو کیونگ سوگ» مدیرکل امور خارجه آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه کره جنوبی عازم ایران می‌شود. «چوی جونگ» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی نیز قصد دارد اوایل هفته آینده برای بحث در مورد روابط دو کشور از جمله توقیف این کشتی و دارایی‌های مسدود شده ایران در کره به تهران سفر کند. بر اساس اعلام بانک‌های کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک‌های کره جنوبی تحت تحریم‌های ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای تهران، مسدود شده است.

گمانه زنی‌ها در مورد سفر هیئت کره ای به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشره مبنی بر سفر هیئتی از کره به ایران برای پیگیری  نفتکش توقیف شده کره، توضیح داد که سفر قائم مقام وزیر خارجه کره از قبل مطرح بود که اطلاع رسانی شد و در آینده نزدیک انجام می‌شود، اما ارتباطی با این موضوع نداشته و توافقی برای انجام سفر جداگانه بین دو کشور نیز وجود ندارد، چرا که اصولا این موضوع در قالب فنی و در مسیر حقوقی تعریف شده پیش می‌رود و به سفر دیپلماتیک نیاز ندارد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین پنجشنبه ۱۸ دی هم در ارتباط با هیئتی از کره که گفته می‌شود وارد تهران شده و میهمان سفیر کره جنوبی است، گفت که قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی قرار استدر راس هیئتی  روز یکشنبه ۲۱ دی به تهران سفر کند.  سفر این هیئت قبل از توقیف کشتی متخلف کره‌ای مورد توافق قرار گرفته و دستور کار اصلی آن مذاکره در مورد چگونگی دسترسی به منابع مالی ایران در کره است.

یونهاپ خبرگزاری رسمی کره جنوبی هم اعلام کرد که یک هیئت دیپلماتیک از کره جنوبی چهارشنبه ۱۷ دی به تهران سفر می‌کند تا برای آزادی نفتکش این کشور که روز دوشنبه هفته گذشته در تنگه هرمز توسط ایران توقیف شد، تلاش کند. دولت کره پیشتر تاکید کرده است که این مسئله باید از طریق راه‌های دیپلماتیک حل وفصل شود. پیشتر کانگ کیونگ وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی درباره توقیف این شناور گفت که به همتایانش در ایران واکنش نشان داده و وزارت امور خارجه کره در حال مذاکره با دیپلمات‌ها در تهران و سئول برای حل کردن مسئله است.

ماجرای خرید واکسن از طریق پول های بلوکه شده ایران در کره

به نقل از خبرگزاری یونهاپ، ایران و کره جنوبی بر ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک برای حل مسئله توقیف نفتکش کره‌ای در تنگه هرمز توافق کردند. یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد سئول و تهران روز سه شنبه توافق کردند تا مسئله توقیف نفتکش این کشور از کانال دیپلماتیک حل و فصل شود. این مقام کره‌ای افزود دو طرف بر اهمیت حل و فصل دیپلماتیک موضوع معترف هستند. این مقام وزارت خارجه کره جنوبی یادآور شد این موضوع در دیدار با سفیر ایران مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

ماجرای سفر هیئت کره‌ای به ایران؛ آزادسازی پول‌های بلوکه شده تهران یا نفتکش سئول؟ / سفر هراسان کره به ایران برای گرفتن نفتکش یا تسویه حساب با تهران؟

این مقام کره جنوبی همچنین تاکید کرد که تهران و سئول به همراه واشنگتن مذاکراتی را در خصوص استفاده از دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی، به دلیل تحریم‌های آمریکا، برای خرید واکسن کرونا صورت داده‌اند. او تاکید کرد ما تائیدیه رسمی از وزارت خزانه داری آمریکا برای این کار دریافت کرده‌ایم و قرار است روند کار از طریق تسهیلات برنامه جهانی «کوواکس» انجام شود. با این حال طرف ایرانی به دلیل نگرانی از بلوکه شدن پول‌هایش در جریان تبدیل به دلار برای خرید واکسن تصمیم نهایی در این خصوص را اتخاذ نکرده است.

در ادامه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری کشورمان روز چهارشنبه، ۱۷ دی در حاشیه نشست هیئت دولت گفت کره جنوبی قبلا اعلام کرده بود که هیئتی از این کشور به ایران اعزام می‌شود و این قبل از توقیف کشتی کره‌ای در آب‌های خلیج فارس بوده است. سفر هیئت کره‌ای در ارتباط با بحث توقیف کشتی نبوده و در رابطه با همکاری‌های اقتصادی، طلب ما در بانک کره‌ای و روابط اقتصادی بوده است.

خطیب‌زاده در واکنش به این تحولات در جمع خبرنگاران گفته است که رفتار دولت کره در این زمینه قابل درک نیست و مردود است و ما دولت کره را به برخورد منطقی و مسئولانه با این موضوع فنی ترغیب می‌کنیم. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد متولی اینگونه مسائل، به صورت حرفه‌ای پیگیر کمک‌های لازم به کشتی و خدمه آن است و اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در گفت‌وگو با شبکه ان. اچ. کی،گفت که توقیف نفتکش کره جنوبی در خلیج فارس یک مسئله سیاسی نیست و ارتباطی با وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی ندارد. داستان نفتکش موضوع دیگری است و شواهد و اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد این نفتکش باعث آلودگی دریا شده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت که کره جنوبی حق مسدود کردن دارایی ایران را ندارد. این مسئله مهمی است و قطعا این موضوع را در دیدار با معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که به زودی به ایران سفر خواهد کرد، مطرح می‌کنم.

ماجرای سفر هیئت کره‌ای به ایران؛ آزادسازی پول‌های بلوکه شده تهران یا نفتکش سئول؟ / سفر هراسان کره به ایران برای گرفتن نفتکش یا تسویه حساب با تهران؟

فریدون انتظاری سفیر پیشین ایران در کره جنوبی  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پولی که در کره بلوکه شده است پول مردم ایران است، پولی که اکنون مردم و کشور به شدت به آن نیاز دارند، بنابراین ما در این زمینه می‌توانیم از دیپلماسی عمومی قوی و کنترل شده‌ای استفاده کنیم تا این موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شوند و کره‌ای‌ها مجبور شوند به اجرای این مطالبه تن دهند. اگر این قضیه برعکس بود و ما از کره جنوبی چیزی خریداری کرده بودیم و پول آن را نمی‌دادیم، آن‌ها صبر نمی‌کردند، لذا ما هم تعارف نداریم و از حق خود نمی‌گذریم.

انتظاری همچنین گفت که اقدام انجام شده در توقیف نفتکش کره‌ای حق ایران است و تهران کار خلافی را انجام نداده است.

او همچنین با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه هیئتی از کره قرار است برای مذاکره و رایزنی در ارتباط با این موضوع به ایران سفر کند، گفت که ایران به طور طبیعی از این موضوع استقبال می‌کند چرا که تلاش دارد این موضوع به نحو مناسب حل و فصل شود. در حقیقت چندین سال است که پول‌های ایران در کره جنوبی به بهانه تحریم‌ها بلوکه شده است و دولت کره به بهانه‌های مختلف از پرداخت این پول سر باز می‌زند.

ماجرای سفر هیئت کره‌ای به ایران؛ آزادسازی پول‌های بلوکه شده تهران یا نفتکش سئول؟ / سفر هراسان کره به ایران برای گرفتن نفتکش یا تسویه حساب با تهران؟

سفیر پیشین ایران در کره جنوبی گفت که اگر این پول بلوکه شده حدود هشت میلیارد باشد باید گفت که در طی این چند سال با در نظر گرفتن ارزش افزوده، کره جنوبی رقمی حدود ۵۰ میلیارد دلار به ایران ضربه زده است، چراکه ایران در همان مقطع می‌توانست با این پول سرمایه گذاری‌های خوبی در زمینه صنعت و تکنولوژی انجام دهد و اکنون از منافع آن بهره‌مند باشد.

انتظاری همچنین گفت که اکنون می‌بینیم کره‌ای‌ها ضمن اینکه پول ایران را پس نمی‌دهند مدعی هستند که ایران باید به آن‌ها به دلیل نگهداری از این پول خسارت بدهد و از طرف دیگر اقدام به آلوده کردن محیط زیست منطقه خلیج فارس می‌کند. این اقدام ایران نشان داد که تهران در زمینه بحث محیط زیست در منطقه خلیج فارس با کسی شوخی ندارد، دولت کره جنوبی باید به خاطر این اتفاق از ایران عذرخواهی کند و خسارت وارد شده به ایران را بپردازد. دولت سئول همچنین باید پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد و ضرری که به ایران به این خاطر وارد شده است را جبران کند.