سیاست‌های کلی نظام در زمینه اقتصادی توسط دولت اجرا نشد

 حسین کنعانی‌مقدم دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در رابطه با انطباق اقدامات دولت با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: سیاست‌های کلی نظام به بخش‌های مختلف نظام از جمله دولت ابلاغ شده و بخشی از آن در مجلس تبدیل به قانون شده است. برای مثال ریل گذاری در زمینه سیاست خارجی، مسائل اقتصادی، مسائل خانواده، انرژی و محیط زیست توسط سیاست‌های کلی نظام تعیین شده است.

وی عنوان کرد: تکلیف دولت و مجلس شورای اسلامی برای تدوین برنامه‌ها و مسائل اجرایی بر اساس سیاست‌های کلی نظام است و به نظر می‌رسد باید تمامی قوانین و مصوبات مجلس با این ریل گذاری تطبیق داشته باشد.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد دولت به لحاظ اینکه برنامه ششم توسعه منطبق با سیاست‌ها تدوین شده است، باید بر اساس آن عمل کند اما در زمینه اقتصاد خصوصاً اقتصاد مقاومتی شاهد آن هستیم که در آنچه مصوب و ابلاغ شده، سیاست‌های کلی در عمل اجرا نشده و مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده است.

کنعانی مقدم افزود: مجلس وظیفه دارد لایحه بودجه را با سیاست‌های کلی نظام تطبیق دهد و دولت هم وظیفه دارد سیاست‌های کلی را در لایحه اعلام کند. به نظر می‌رسد در این خصوص مغایرت‌هایی با سیاست‌های کلی نظام وجود دارد که هم مجلس و هم دولت از آن اطلاع دارند. به نظر می‌رسد میان لایحه بودجه ۱۴۰۰ با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای عبور از بحران‌ها و مشکلات اقتصادی کشور فاصله زیادی وجود دارد.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که در رابطه با بودجه ۱۴۰۰ هست این است که بودجه نوشته شده برای دولت است در حالی که ما نیازمند بودجه ملی هستیم. ما نمی‌دانیم درآمدهای ملی و هزینه‌های ملی ما چقدر است. ۴۰ درصد از اقتصاد ملی ما براساس آنچه گفته می‌شود، پنهان و در اختیار غیر از دولت است و متأسفانه اینها در بودجه کشور دیده نمی‌شود و همیشه یک فاصله ۴۰ تا ۵۰ درصدی را با بودجه واقعی ملی داریم.