ربیعی: تحریم های ترامپ با مدیریت اقتصادی دولت شکست خورد

 علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف گفت: در جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا، بر ضرورت هماهنگی و مفاهمه بیشتر تاکید شد و قرار شد که گفت‌وگو‌های مستقیمی صورت گیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد:در ابتدای جلسه پیرامون لایحه بودجه تقدیمی از سوی دولت و مباحثات اولیه کمیسیون تلفیق پیرامون لایحه و برخی تغییرات مطرح شده بحث و بررسی صورت گرفت. 

ربیعی اظهار داشت: با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاه‌ها و اجتناب از اختلافات احتمالی، اعضای  جلسه متفق بودند که راه حل هماهنگی و مفاهمه می باشد، لذا تصمیم گرفته شد جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و تعدادی از نمایندگان کمیسیون تلفیق در خصوص منابع و سپس مصارف تشکیل شود. طرفین استدلال های یکدیگر را شنیده تا زمینه نزدیکی دیدگاه ها فراهم شود.

سخنگوی دولت بیان داشت: با توجه به شرایط موجود اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۰، به منظور جلوگیری از بروز اختلال در روند تولید و اشتغال، و با هدف امکانپذیر نمودن وصول مطالبات مالیاتی از بنگاههای تولیدی غیردولتی، مدت زمان تقسیط مندرج در ماده (۱۶۷) قانون مالیات های مستقیم، صرفا برای بنگاههایی که برنامه احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تایید ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید رسیده است، به حداکثر شصت ماه افزایش می یابد.

ربیعی با اشاره به جلسه هماهنگی اقتصادی تصریح کرد: به ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید اجازه داده می شود تا به منظور جلوگیری از تعطیلی بنگاههای تولیدی که طرح احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تایید آن ستاد رسیده است، نسبت به تعویق یکساله و فقط برای یک بار اجرائیه هایی که به درخواست سازمان های امور مالیاتی کشور، تامین اجتماعی، شرکت های آب، برق، گاز، شبکه بانکی و شهرداری ها علیه بنگاههای مذکور صادر گردیده، در صورت تعیین تکلیف، استمهال و تقسیط بدهی ها توسط ستاد مذکور اقدام نماید. دستگاه‌های مزبور و بانک ها می توانند در صورت تصویب ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید نسبت به تعویق اجراییه های مربوط اقدام نمایند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: همچنین هیات وزیران با توجه به فعالیت شبانه روزی کارکنان آزمایشگاههای تشخیص طب در بیمارستان ها و مراکز درمانی شبانه روزی دولتی و غیردولتی که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق آنها، آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء بهروری کارکنان بالینی نظام سلامت اصلاح و شاغلان آزمایشگاههای تشخیص طبی به زمره شاغلان بالینی اضافه نمود.

ربیعی ادامه داد: تقلیل ساعت کاری از جمله مواردی که به موجب قانون ارتقاء بهره روی کارکنان بالینی نظام سلامت شامل این افراد می شود.

وی اضافه کرد: اصلاح آیین نامه حمایت از شرکت های نوپا از دیگر مصوبات جلسه هیات دولت بود. که به موجب این اصلاحیه وزارت ارتباطات و فناورری اطلاعات موظف است از طریق سازمانها و شرکت های تابعه خود، در صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین که با ماموریت توسعه شرکت های مورد حمایت و با سرمایه حداقل یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط بودجه سالانه با مشارکت بخش غیردولتی تشکیل می شود مشارکت نماید.

ربیعی تاکید کرد: اعتبار زمانی مصوبه جلسه چهل و چهارم مورخ ۱۴ دی ماه ۹۸ شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص چک های تضمینی به مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه تمدید می گردد.

وی با اشاره به حمله به ساختمان کنگره آمریکا گفت:  این البته با همه ابعاد عظیمش یک مسئله داخلی آمریکاست که ما علاقه ای به ورود به آن نداریم اما آنچه برای ما مهم است، هشدارهایی است که ما تقریباً ابتدای دولت ترامپ درباره پیامدهای قانون شکنی و یکجانبه‌گرایی رژیم ترامپ می‌‌دادیم و بارها تکرار کردیم که سیاست قلدری محدود به ملت ایران نخواهد ماند. 

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: هزینه سکوت و گاهی همراهی منتقدان ترامپ در داخل آمریکا با سیاست های ضد ایرانی او، سرانجام گریبان آمریکایی‌ها را در کشورشان نیز گرفت.  در چهارسال گذشته، این شر بزرگ، فشارهای زیادی بر ملت ایران وارد کرده و  زندگی عادی  مردم را تحت تاثیر قرار داد و تعادل معیشتی  را در جامعه به هم زد.

وی ادامه داد: ترامپ، سخن از فروپاشی جامعه ایران می‌گفت و با صدای بلند اظهار می‌داشت که آنچنان عرصه را بر زندگی ایرانیان تنگ خواهد کرد که جامعه را به شورش وادارد و از سقوط سه ماهه و یک ساله ایران سخن می‌گفت. 

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: متاسفانه،در چهار سال گذشته عده ای هم در داخل کشور خودمان هم نخواستند و هنوز هم نمی خواهند در مورد این شرارت بی سابقه و نقش مخرب آن به درستی حرف بزنند و ناخودآگاه ظلم  ترامپ بر مردم ایران را نادیده انگاری می‌کردند تا جایی که با درصدبندی‌های عجیب و غریب، عامدانه سهم کمی برای این یاغی‌گری بین المللی اختصاص می دهند.

ربیعی تصریح کرد: این در حالی است که دولت برای ایجاد شرایط مقاومت، دور کردن شر جنگ‌طلبی ترامپ و نیز حفظ معیشت و سلامت مردم، مسیر سخت و دشواری را پیمود به نحوی که در دوران کرونا حتی برای خرید واکسن و دارو با مشکلات زیادی از سوی دولت و خزانه‌داری آمریکا مواجه بودیم.

سخنگوی دولت بیان داشت: شکست واقعی سیاست قلدری، نه در انتخابات آمریکا بلکه آن روزی اتفاق افتاد که رژیم ترامپ به طور بی‌سابقه‌ای در شرارت هایش علیه ایران، در سازمان ملل تنها ماند و سه بار شکست فضاحت بار را تجربه کرد و در دادگاههای بین‌المللی نیز به طور ناباورانه‌ای در برابر دولت ایران محکوم شد.

ربیعی با تاکید بر اینکه در این ۴ سال، این مدیریت اقتصادی و سیاسی دولت بود که باعث شکست تحریم های ظالمانه ترامپ علیه مردم ایران شد، گفت: مردم رنج کشیده و صبور ایران عزیزمان این تحریم های ظالمانه ترامپ و شرارتهایی که علیه ایران انجام داد را هرگز فراموش نخواهند کرد و امیدواریم نتیجه مقاومت مردم در به عقب رانده شدن تحریم‌های ظالمانه به زودی محقق شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه ردپای کرونای انگلیسی در ایران دیده شد و به مردم توصیه می کنیم تبدیل وضعیت برخی شهرها به زرد نباید برای ما فریبندگی ایجاد کند و نباید دچار نوعی خوش خیالی یا آسودگی خیال شویم زیرا با توجه به تنوع منطقه ای و زیستی و  قومی در ایران که زمینه جهش مختلفی را دارد غفلت از رعایت پروتکل ها موجب افزایش و خسارات زیادی به دنبال خواهد داشت.

ربیعی تصریح کرد: برای ایجاد شفافیت در واگذاری واکسن، سامانه هوشمند برای توزیع واکسن ایجاد شده است. خارج از اولیت بندی به هیچکس واکسن تزریق نخواهد شد. تولید واکسن داخلی در ۳مسیر و همچنین تولید مشترک در حال پیشرفت است و هر هفته گزارش آن به ستاد ملی ارائه می شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: بنابر استراتژی اطمینان سازی به جامعه با ایجاد شفافیت در واگذاری و تزریق،  سامانه هوشمند برای توزیع واکسن طراحی شده که وضعیت تمام افراد آسیب پذیر و اولویت بندی ها به تفکیک  شهرهای مختلف به طور شفافی در آن قابل رویت خواهد بود.

ربیعی تصریح کرد: در این راستا سند ملی برنامه واکسیناسیون براساس شواهد علمی و اخلاقی در چهار فاز تدوین و در آن اولویت دریافت واکسن با جزییات تعیین شده است.بنابر تصمیم ستاد ملی کرونا خارج از این اولویت بندی به هیچ فردی واکسن تزریق نخواهد شد.

وی گفت: هم چنین دولت سیاست افزایش تست را با شدت و جدیت دنبال می‌کند. امیدواریم که برخی مسئولان استانداردهای دوگانه را در رعایت پروتکل های بهداشتی کنار بگذارند و مسئولانه رفتار کنند.متاسفانه عدم مراعات هشدارهای بهداشتی در جریان برخی سفرهای مسئولان و برخی مراسم تشییع و خاکسپاری از نظر مسئولان کنترل نگران کننده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه انتظار می رود همگان به مراعات پروتکل های بهداشتی پایبند باشند، تصریح کرد: مصونیت و پیروزی بر ویروس کرونا سخت نیست اما به شرطی که توصیه های ساده و روشن بهداشتی توسط همگان را رعایت کنیم.

سخنگوی دولت با سالگرد تشکیل شورای انقلاب گفت: ترکیب شورای انقلاب نشان می دهد که برخلاف انقلاب های آن عصر این انقلاب یک انقلاب مسلحانه و نظامی بنیاد نبود، بلکه از همان ابتدا مردم بنیاد بوده است و بر محور یک انقلاب بزرگ اجتماعی و به تعبیر امام «همه با هم» استوار شده است.

وی در واکنش به انتقادات نمایندگان مجلس از لایحه بودجه گفت: ما قصد ورود به مجادلات نداریم و نیتمان ایجاد همدلی در کشور هست و نیاز داریم خارج از هیاهوها برای سال آینده بودجه ای مناسب تنظیم شود. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: لایحه بودجه ماحصل مطالعات و بررسی تفصیلی و همه جانبه کارشناسان خبره دولت در خصوص الزامات و اقتضائات اقتصادی کشور بوده و این بودجه براساس قواعد و شرایط  کشور تهیه و تنظیم شده است. کلی گویی در خصوص بودجه  از سوی برخی افراد و بیان اینکه بیشترین عواید بودجه نصیب دلالان و سود جویان خواهد شد درست نیست.

ربیعی تصریح کرد: تعبیر درستی نیست که برخی می‌گویند بیشتری عایدی بودجه نصیب دلالان می شود و یا باعث فروپاشی نظام است. به ما بگویند کدام تصمیم موجب رانت و سوء استفاده و دلال سازی است؛ شما چه جایگزینی دارید که بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم. دولت بودجه سال آینده را زیر نور و شفاف قرار داده است.

وی افزود: این سخنان بیشتر به نوعی رفتار سیاسی و اتهامی بر علیه دولت تلقی می شود. ما که نمی خواهیم منازعه سیاسی داشته باشیم . دقیق بگویند کجای لایحه بودجه باعث فروپاشی نظام می شود و تصمیم جایگزین شما چیست تا در مورد آن صحبت کنیم. 

این صحبت ها دردی از مردم کرونا زده و تحت فشار تحریم دوا نمی کند. 

ربیعی اظهار داشت: چه تصمیم در مورد درآمدها گرفته شد که عواید بودجه سهم دلالان نشود. همه درآمدهای پیشنهادی را که افزایش داده شده است. اتفاقا برخی ها تصمیم های اولیه که تاکنون اعلام شده را به همین سیاق عامل فروپاشی و رانت می دانند.

وی با تاکید بر اینکه این حرفهای بی محاسبه، تحمیلی و سیاسی چه دردی از دردهای مردم تحریم زده و نگران از کرونا را درمان می کند، تصریح کرد: ارزیابی های دقیقی کارشناسی از روند تصمیم سازی های گذشته نشان میدهد که جدای از عوامل بیرونی و تحریم های اقتصادی، مهمترین عاملی که باعث بروز نوسانات عدیده در فضای اقتصادی کشور و معیشت مردم می شود، برخی تصمیم سازی های اقتصادی و راهبردی غیر کارشناسی و خلق الساعه است تصمیماتی که در واقع باعث تشدید نوسانات بازار و افزایش تکانه های تورمی می شوند. در واقع ریشه اصلی مشکلات را باید در ریل گذاری های اشتباه اقتصادی و معیشتی جستجو کرد.

وی افزود: معتقدم در این برهه حساس هر تصمیمی که باعث بروز نوسان و بی ثباتی در اقتصاد شود، بر خلاف منافع ملی و منافع عمومی مردم است و باید از اتخاذ آن پرهیز کرد. دولت بودجه سال آینده را شفاف و در معرض کارشناسان و صاحب نظران و زیر نور افکار عمومی قرار داده  است.

ربیعی گفت: افزایش سهم نفت در منابع عمومی آن هم از محل افزایش قیمت ارز قطعا ارزش پول ملی را کاهش می دهد و این اقدام و افزایش قیمت ارز تعرفه ها اگر در مجلس تصویب شود باعث تورم خواهد شد. 

وی افزود: طی روزهای اخیر خبر تصمیم مجلس برای افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ به حول و حوش عدد۱۷۵۰۰ تومان منتشر شده چون بیانات متفاوت در این زمینه شندیده می شود باید منتظر بمانیم و از تصمیم نهایی مطلع بشویم. به هر حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش می دهد ، علیه ارزش پول ملی و دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است.

وی با تاکید بر اینکه امروز بدون درک شرایط و زندگی مردم در مورد تامین کالاهای اساسی فضاسازی می شود، تصریح کرد:  زندگی مردم در بحران ها باید حمایت شود، موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی با همه اشکالات خود مربوط به شرایطی بود که مردم زندگی سختی داشتند . مثل توزیع کوپن در دوران جنگ تحمیلی. واقعیت این است که وقتی اقتصاد در تعادل نباشد و تحت فشار حداکثری و در جنگ اقتصادی قرار دارد هر دولت نیاز به استفاده از طرحهای حمایت معیشتى دارد و لازم میشود تصمیم هایی خاص را اتخاذ نماید.

ربیعی خاطر نشان کرد: بنابراین دولت صراحتا اعلام کرده هر کسی را که از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی سواستفاده کرده، حتما به دستگاه قضایی معرفی کنند. ما در حال گذر از شرایط نامتعادل هستیم و باید تا عادی شدن شرایط اقتصادی از مردم حمایت کنیم.

وی بیان داشت: در این شرایط رکود، زدن از سفره مردم و ارائه بودجه  انقباضی واقع بینانه نیست . ما وظیفه داریم سفره مردم و کسانی که از طریق طرح های عمرانی با بودجه دولت امرارمعاش می کنند را حفظ کنیم، بنای ما این بود که به اندازه ارز کالای اساسی به یک شکل به قدرت خرید مردم اضافه کنیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ تلاش شده است که قدرت خریدمردم را ۲۵ درصد افزایش داده شود ، پرداخت فوق العاده ویژه و همسان سازی بازنشستگی فرهنگیان از جمله اقداماتی است که انجام شده است . این اقدام در چنین شرایط اقتصادی که سفره مردم نسبت به گذشته خالی شده است الزامی است.

وی اظهار داشت: بیان برخی از این سخنان که می‌گویند دولت ارز را نگه داشته تا بایدن که رای آورد دلار را ارزان کند کذب محض است. این سخن را نایب رئیس مجلس گفته و البته بعد از آن هم بیان داشته که خودم این سخن را شنیدم. اصلا این مقدار ارز کجا هست؟ این سخن را ما بیشتر از آنور آب می‌شنویم.

ادامه دارد...