ارز 4200 تومانی و فرار رو به جلوی دولتی ها!

ارز ۴۲۰۰ تومانی اولین بار از سوی اسحاق جهانگیری در 21 فروردین سال 97 بود که اعلام شد و جهانگیری در تلویزیون گفت که از فردا نرخ ارز، 4200 می‌شود به همین دلیل نیز بسیاری از افراد ارز 4200 تومانی را با نام دلار جهانگیری عنوان کردند.

به گزارش افکارنیوز، اما همین ارز چند نرخی و اعلام ارز دولتی باعث شد بسیاری از سودجویان ارز 4200 تومانی دریافت کردند اما با نرخ ارز آزاد کالا را به مردم فروختند.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که ارز 4200 تومانی کاملا به ضرر کشور بود و این تصمیم دولت باعث گرانی قیمت ارز و کالاها و باعث چنین تورمی در سطح جامعه شد.

ارز 4200 تومانی قرار بود سفره مردم را رنگین تر و بار مشکلات را از روی دوش آنها بردارد اما همین تصمیم برعکس باعث مشکلات بیشتر در کشور شد که اگر مصداقی به ان توجه کنیم میزان افزایش قیمتها مشهود است.

مثلا در سال 97 قیمت گوشت گوسفندی در فروردین تقریبا 42 هزار تومان ، گوشت گوساله 40 هزار تومان، مرغ 8200 و روغن مایع 5300 تومان بود اما در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی تقریبا 120 هزار تومان و گوشت گوساله 100 هزار تومان ، مرغ به 24 هزار تومان و روغن 11 هزار تومان شده است.

بهای هر کدام از کالاها که محاسبه شود تقریبا بالای 150 درصد افزایش قیمت وجود داشته است. نکته مهم تر اینکه هدف ارز 4200 تومانی افزایش قدرت خرید مردم بوده اما ضرر این ارز با نرخ 4200 تومان باعث از بین رفتن منابع ارزی کشور، رانت وسیع و به ویژه لطمه به تولید داخلی شد. زیرا با ارز 4200 تومانی تولید کنندگان داخلی توان رقابت با محصولات دیگر را نداشتند و اگر این منابع مالی به به تولید اختصاص پیدا می کرد بسیاری از تولید کنندگان با رونق تولید کشور را به سمت و جهت مثبت حرکت می دادند.

در طول این چند سال از ارز دولتی 4200 تومانی تنها ثمره ان به علت رانت خواری برخی ها و نبود نظارت، پرونده های فسادی شد که در قوه قضاییه وجود دارد.

اما حالا اسحاق جهانگیری در دفاع از این تصمیم دولت اعلام می کند که ابقای ارز 4200 تومانی تصمیم سران قوا بود!

جهانگیری با اشاره به ارز 4200 تومانی، گفت: تصمیم دولت این بود که ارز 4200 تومانی برای چند ماه در اقتصاد کشور باشد و با نرخ تورم، افزایش یابد که در مرداد ماه همان سال نرخ این ارز به 4,600 تومان رسید اما در مرداد ماه همان سال جلساتی که میان سران قوا برگزار شد و رئیس کل بانک مرکزی هم صحبت کرد و همین آقای پورابراهیمی که حال این سخنان را می‌گوید در آن جلسه حضور داشت، با توجه به شرایط کشور مقرر شد که ارز 4200 تومانی ابقاء شود.

از سوی دیگر اما محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در نشست علنی امروز (سه شنبه) پارلمان در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور به اظهارنظر معاون اول وی در جلسه روز گذشته که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد، اشاره کرد. و گفت: آقای جهانگیری! صحبت‌های شما مبنی بر اینکه تصمیمات مربوط به تعیین ارز 4200 تومانی در جلسه شورای عال هماهنگی اقتصادی کشور، در مردادماه گرفته شده، آدرس غلط دادن به مردم است، چرا که در فروردین ماه چند سال قبل که برای ارز 4200 تومانی تصمیم گرفتید، جلسه ای تحت عنوان سران قوا در کشور وجود نداشت.

ور در همین رابطه افزود: آقای جهانگیری بهتر است درخصوص ارز 4200 تومانی واقعیت ها را به مردم بگوید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تاریخ گواهی می دهد و همگان اطلاع دارند، دولت در فروردین 97 علی رغم مخالفت صریح مجلس و کمیسیون اقتصادی تصمیم به تعیین ارز 4200 تومانی گرفت که آثار زیانبار آن هر روز بیشتر از گذشته در اقتصاد کشور نمایان می شود.

پورابراهیمی  خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: همه می‌دانند که کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ارز 4200 تومانی مخالف بود و در جلسه ای که با هماهنگی رئیس مجلس وقت در دفتر جنابعالی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی وقت به مدت دو ساعت و نیم برگزار شد، شما در جمع بندی رسماً اعلام کردید که "مجلس کار خودش را بکند و دولت کار خودش را. ما تصمیم گرفتیم و اجرا می کنیم!" خواهش می کنم آدرس غلط به مردم ندهید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مقام معظم رهبری در اردیبهشت و خردادماه سال 97 دستور تشکیل جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور را دادند و در مرداد ماه همان سال کار انجام شده دولت در دستور کار این جلسه قرار گرفت، چرا آدرس غلط  به مردم می دهید؛ مسئولیت و تبعات این اقدام را بپذیرید. همچنین این موضوع را بپذیرید که مجلس هر گاه می خواهد برای ارز 4200 تومانی تصمیم بگیرید، کما اینکه در حال حاضر نیز به این موضوع ورود کرده، با آن مخالفت می کنید و تصمیمات شما هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل کرده است.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره تخصیص ارز 4200 تومانی، گفت: ما در اردیبهشت سال 97 نظر اتاق بازرگانی درباره ارز 4200 تومانی که مبنی بر مخالفت شدید با این سیاست بود، را رسما اعلام کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق در حوزه ارز، افزود: هرچند باید به شرایط تورمی کشور نیز توجه شود اما تداوم چند نرخی بودن احتمال رانت و فساد را افزایش می‌دهد.

شافعی ادامه داد: می‌توان به اقشار کم درآمد با شیوه‌های مناسب و ارائه بسته‌های حمایتی کمک کرد اما از رانت ارز 4200 تومانی جلوگیری کرد.

به نظر می رسد دولت با فرار رو به جلو تصمیم اشتباهش در ماجرای ارز 4200 تومانی را گردن نمی گیرد تا هزینه ان برای دیگران باشد.