قالیباف: شوراهای شهر تبدیل به شورای شهرداری‌ها شده‌اند

 علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور طی اخطار قانون اساسی گفت: ما نباید برای حضور افراد در انتخابات شوراها محدودیت ایجاد کنیم.

در ادامه جلسه محمدباقر قالیباف در پاسخ به این موضوع گفت: بحث شوراها امروز از مهمترین موضوعات کشور است و باید به این مسئله توجه داشته باشید که هفت اصل قانون اساسی ما درباره وظایف شوراها است.

وی بیان کرد: در همین قانون و قوانینی که مجلس تصویب کرده، امور شوراها و نظارت بر آنها بر عهده مجلس شورای اسلامی است و ما نباید این وظیفه را بر عهده دیگران بگذاریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از دلایل اینکه بخشی از نظام اداری ما دچار مشکل شده، موضوع تمرکزگرایی است و بر این اساس باید در شوراها نظارت جدی وجود داشته باشد؛ به گونه‌ای که هم بر کیفیت کار آنان و همچنین فرآیند انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا نظارت صورت گیرد.

قالیباف اظهار داشت: برخی از دوستان گفتند که دیوان محاسبات بر شوراها نظارت داشته باشد درحالی‌که این موضوع برخلاف قانون اساسی است، چراکه دیوان محاسبات صرفاً بر بودجه‌های دولتی نظارت می‌کند؛ حال آنکه شوراهای شهر، نهادهای عمومی غیردولتی هستند.

وی گفت: متأسفانه شوراهای شهر، شورای شهر نیستند بلکه شورای شهرداری شده‌اند.