خطیب زاده: به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کنیم

« سعید خطیب زاده » سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (شنبه) از صدور یک یادداشت رسمی هشدارآمیز و ارائه آن از طریق سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) به آمریکا خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این ارتباط اضافه کرد: در این یادداشت به طرف آمریکایی هشدار داده شده است در صورتی که اقدامات غیرقانونی خود علیه دیپلماتهای ایرانی در سازمانهای بین المللی مانند سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که مقر آنها در خاک آمریکا است را متوقف نکند، آن کشور را به دیوان بین المللی دادگستری خواهد کشاند. 

خطیب زاده در توضیح این اقدام اظهار داشت: دولت آمریکا مدت مدیدی است که بر خلاف حقوق بین الملل تضییقات زیادی برای دیپلماتهای ایرانی و خانواده های آنان نزد سازمانهای بین المللی در آمریکا ایجاد کرده و این اقدامات باعث ایجاد اختلال و ممانعت از کارکرد دیپلماتهای ایرانی و چند کشور دیگر شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان افزود: دولت آمریکا علیرغم تعهدات خود به عنوان میزبان چندین سازمان بین المللی، هیچگاه میزبان شایسته ای نبوده و در طول تاریخ سازمان ملل متحد سعی در آزار و اذیت دیپلماتها و خانواده ها و فرزندان دیپلماتهای کشورهایی داشته که از نظر دوجانبه با آنها دارای اختلاف است.

لازم به ذکر است «لی زلدین»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیویورک آبان ماه سالجاری در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز ادعای دخالت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکرار کرد و گفت: ایالات متحده باید به روش‌هایی اعم از حملات سایبری تهاجمی، اعمال تحریم‌های جدید یا لغو روادید دیپلمات‌های ایران به این ادعاها پاسخ دهد. 

زلدین در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «آنها درخاک ما هستند باید به قوانین ما احترام بگذارند و وقتی این قوانین را آزمایش می‌کنند باید تبعاتش را ببینند تا آن را متوقف کنند.»

زلدین در ادامه گفت اخراج هیئت دیپلماتیک ایران درسازمان ملل و یا ایرانی‌هایی که در نیویورک زندگی می‌کنند پیام روشنی به ایران خواهد فرستاد.

او گفت: «فکر می‌کنم اینکه ایالات متحده روادید دیپلمات‌های سازمان ملل که اهل ایران هستند را باطل کند اقدام مهمی خواهد بود.»