واکنش سازمان انرژی اتمی به بیانیه تروئیکای اروپا

سازمان انرژی اتمی امشب (شنبه) در بیانیه ای به بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام ( تروئیکای اروپا ) واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در ماده ۴ «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که مجلس محترم شورای اسلامی سازمان انرژی اتمی را نسبت به آن موظف کرده است و موضوع تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملاً متفاوت است.

این بیانیه خاطرنشان کرده است: این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده ۴ قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه نکرده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام خواهد شد. 

در این بیانیه آمده است: برنامه تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) همانگونه که در گزارش اخیر آژانس نیز آمده است نخستین بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده است و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است. ضمناً یادآوری می کند که در اوایل دهه ۸۰ طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه در رابطه با تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیت انجام شده بود.

این بیانیه می افزاید: توضیح اینکه در فرآیند تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) اورانیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرآیند تولید بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته (سیلیساید) تولید می شود.

این بیانیه در پایان عنوان کرده است: امید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزییات غیرضرور در گزارشات خود از بروز زمینه‌های سوء تفاهم جلوگیری کند.

فرانسه، آلمان و انگلیس از اعلام ایران درباره آمادگی برای تولید اورانیوم فلزی به‌عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران «عمیقاً ابراز نگرانی» کردند و از تهران خواستند به تعهدات برجامی خود بازگردد.

این سه کشور ‌در ادامه مدعی شدند: ایران هیچ استفاده غیرنظامی موثقی از اورانیوم فلزی ندارد. تولید اورانیوم فلزی  به صورت بالقوه دلالت‌های نظامی جدی دارد. تحت برجام ایران متعهد شد که به مدت ۱۵ سال در زمینه تولید اورانیوم فلزی یا انجام تحقیق و توسعه درباره متالورژی (فلزشناسی) اورانیوم فعالیت نکند. 

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز (چهارشنبه) ۲۴ دی ماه اعلام کرد: فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد.

غریب آبادی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رساند، گفت: این فعالیت در سه مرحله انجام می‌شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود. برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده و این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشر‌و در تولید سوخت‌های جدید قرار خواهد داد. تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می‌رسد ‌و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

گفتنی است آغاز فعالیت تحقیق و توسعه سوخت جدید ⁧‫راکتور تهران‬⁩ از ⁧‫اورانیوم فلزی‬⁩ در چارچوب ⁧‫گام سوم‬⁩ کاهش تعهدات برجامی ایران در بندهای۲۴و ۲۶ پیوست یک ⁧‫برجام‬⁩ انجام می شود.

سوخت جدید راندمان بسیار بالایی دارد و باعث می شود جمعیت نوترونی راکتور بالا رفته و بتوان رادیوداروهای مهمتر و  متنوع تر تولید کرد.

سازمان انرژی اتمی ۱۵ دی ماه و در راستای اجرای قانون اخیر مجلس تولید مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در تاسیسات غنی سازی فردو را آغاز کرد.