یاوه گویی سفرای امارات، بحرین و اسرائیل درباره ایران

سفرای امارات ، بحرین و رژیم صهیونیستی در واشنگتن در نشستی خواسته‌اند در هر گونه توافق جدید با ایران به این کشور حق غنی‌سازی اورانیوم داده نشود. 

در یک نشست مجازی که یکشنبه به میزبانی لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی» برگزار شد سفیران این سه رژیم متحد آمریکا علیه ایران سخنرانی کردند. 

«یوسف العتیبه»، سفیر امارات در آمریکا گفت: «در مذاکرات [سال ۲۰۱۵] صدای کشورهای منطقه بازتابی نداشت.»

او سپس درباره برجام خطاب به دولت آتی آمریکا گفت: «بیایید تقویت آن را (برجام را) بررسی کنیم و اهرم فشاری که ایجاد شده را از دست ندهیم. بیایید تیم دیپلماتیک آمریکا را تقویت کنیم.»

العتیبه در ادامه گفت: «آمریکا الان اهرم فشار زیادی روی ایران دارد. یکی از کارهایی که باید به طور جدی آن را بررسی کنیم مدنظر قرار دادن توافقی بزرگتر و بهتر به نام برجام ۲ است که در آن نقائص برجام ۱ رفع شود.»

 دیپلمات اماراتی خواستار حضور کشورهای عربی در هر گونه مذاکره مفروض با ایران شد. او گفت: «فکر می‌کنم باید مجموعه‌ای از اهداف عالی در سر داشته باشیم- نه فقط در حوزه موشکی، بلکه در حوزه نائبان ایران، مداخلات در منطقه و غیره؛ چون الان اهرم فشار لازم برای اینها را داریم.»

وی تأکید کرد: «اگر شما با شریکان عربی و اروپایی‌تان به میز مذاکره بیایید نشان می‌دهید که یک تیم مذاکره‌کننده قوی‌تر دارید و این در نهایت شما را به نتیجه بهتری خواهد رساند.»

«ران درمر»، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا هم گفت: «ما مخالف بازگشت به توافق قبلی هستیم و امیدواریم که دولت جدید آمریکا با اسرائیل، اماراتی‌ها، بحرینی‌ها و سایر متحدانش در منطقه رایزنی کند. امیدوارم با ما صحبت کند چون ما در منطقه زندگی می‌کنیم و چیزهایی درباره امنیت خودمان می‌دانیم.»

«عبدالله بن راشد آل خلیفه»، سفیر بحرین هم گفت که کشورش از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای خروج از برجام حمایت کرده است. 

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «هر گونه برنامه برای بازگشت به برجام باید نگرانی‌های همسایه‌های ایران اعم از کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و اسرائیل را که ۴۰ سال هدف تجاوزگری‌های ایران بوده‌اند در نظر بگیرد.»

سفیر هر سه رژیم در جریان این نشست تأکید کردند که در هر گونه توافق جدید با ایران نباید به این کشور حق غنی‌سازی داده شود. 

العتیبه گفت: «فکر می‌کنم بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی کشوری که درباره آن نگرانی‌های امنیتی وجود دارد به سطح خطرناک غنی‌سازی این است که به آن اجازه داشتن چرخه غنی‌سازی داده نشود.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. 

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.