مشکلات داخلی که می‌تواند دست بایدن را در تعامل با ایران ببندد

 دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ » که واپسین روزهای خود را طی می‌کند، طی چهار سال حضور در کاخ سفید تلاش کرد توافق بین‌المللی که گروه ۵+۱ و ایران بدان دست یافته بودند را با کارزار موسوم به «فشار حداکثری» از بین ببرد ولی «جو بایدن » رئیس‌جمهور منتخب آمریکا وعده داده با هدف انجام مذاکرات در زمینه‌های بیشتر، به برجام بازخواهد گشت.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در یادداشتی به قلم «اِلن نیکمِیِر» به بررسی این موضوع پرداخته و نوشت دولت بایدن اما با مشکلاتی در داخل آمریکا روبه‌رو خواهد بود که دست او را در گفت‌وگوها و تعامل با ایران تغییر خواهد داد.

این نویسنده، «اتهام‌زنی‌ها، تهدیدها و تحریم‌های بیشتر» دولت ترامپ بر ایران طی روزهای آخر را نمونه‌ای از مشکلات مذکور دانسته و توضیح داد:‌ «حتی قبل از شورش در کنگره طی ماه جاری، آشفتگی در داخل آمریکا دست این کشور در تعاملات بین‌المللی از جمله رقابت هسته‌ای در خاورمیانه، را تضعیف کرده بود. اختلافات سیاسی شدید هستند، هزاران نفر از همه‌گیری کرونا جان می‌دهند و بی‌کاری هنوز هم در سطح بالایی قرار دارد».

آشفتگی در داخل آمریکا، ضعیف در تعاملات خارجی

نیکمِیِر ادامه داد: «متحدان و دشمنان آمریکا در این فکر هستند که بایدن و تیم او چه مقدار توجه و قاطعیت را به سمت مسئله هسته‌ای ایران یا هر نگرانی خارجی دیگری جلب خواهند کرد و اینکه آیا هرگونه تعهد بایدن [به توافق‌های بین‌المللی] توسط رئیس‌جمهور بعدی او لغو می‌شود یا خیر».

در ادامه این یادداشت نقل قولی از «وندی شرمن» گزینه بایدن برای معاونت وزارت خارجه در مصاحبه اخیر با «بوستون‌نیوز» آمده است: «ما باید بسیار سخت در این حوزه کار کنیم، زیرا ما اعتبار خود را از دست داده‌ایم، اکنون ما ضعیف‌تر پنداشته می‌شویم».

یک منبع مطلع از تفکرات تیم انتقالی بایدن - که خواست نامش فاش نشود - به آسوشیتدپرس گفت: «اگر ایران به تبعیت از توافق [هسته‌ای] بازگردد، ما هم همین کار را خواهیم کرد. این اولین گام خواهد بود».

این خبرگزاری ضمن اشاره به فشارهای احتمالی مخالفان برجام در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بر دولت بایدن، نوشت: «آنها نمی‌خواهند آمریکا اهرم فشار تحریم‌ها را تا زمانی که ایران دیگر موارد نگرانی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی را برطرف نکرده، از دست بدهند. این شامل موشک‌های بالستیک ایران و دخالت در سوریه،‌یمن، لبنان و عراق می‌شود».

در ادامه این یادداشت آمده است: «قانونگذاران کنگره آمریکا مانع لغو تحریم‌ها بر سپاه پاسداران و دیگر بازیگران ایرانی می‌شوند که از نظر آمریکا حامی تروریسم هستند و همچنین از برداشته شدن فشارهای اقتصادی که با هدف ممانعت از نزدیک شدن ایران به تسلیحاتی اتمی است، جلوگیری می‌کنند».

در تاریخ ۱۵ دی ماه سال جاری و پس از آنکه «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ و رئیس جمهور نیز دستور اجرای قانون مزبور را صادر کرد، سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای این قانون تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرد.

پیش از این نیز، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران، اما گفت که از دیپلماسی برای تسهیل بازگشت آمریکا و ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای حمایت می‌کند.