در خواست جدی چین از دولت جدید بایدن

«هوا چان‌یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام شد.

چان‌یینگ امروز (سه‌شنبه، ۳۰ دی‌ماه) در پاسخ به سئوال خبرنگاری که درباره قصد « جو بایدن »، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام پرسیده بود گفت: «مسئله هسته‌ای ایران در بزنگاهی حساس قرار گرفته است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اضافه کرد: «مسئله ضروری برای همه طرف‌ها در حال حاضر سرعت بخشیدن به اجرای توافق مورد اجماع در نشست وزیران خارجه در دسامبر گذشته است.»

چان‌یینگ در ادامه تأکید کرد دولت آمریکا باید بدون گذاشتن پیش‌شرط به توافق هسته‌ای که دولت «دونالد ترامپ» از آن خارج شده بازگردد.

او تصریح کرد: «طرف آمریکایی باید در اسرع وقت بدون هیچ پیش‌شرطی به برجام برگردد و همه تحریم‌های مرتبط را رفع کند. ایران هم باید بر همین مبنا به پایبندی کامل برگردد.»

او تأکید کرد: «هیچ کدام از طرف‌ها نباید پیش‌شرط مطرح کنند. چین امیدوار است همه طرف‌های مرتبط نقش سازنده‌ای در بازگرداندن برجام به مسیر اصلی و پیشبرد سازش سیاسی در خصوص مسئله هسته‌ای ایران ایفا کنند.»

همزمان با این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین «آوریل هینس»، گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای تصدی سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا گفت که فاصله‌ای طولانی تا رسیدن به نقطه بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل برجام در پیش است.

او در پاسخ به سئوال یک سناتور که درباره سیاست تیم بایدن در خصوص برجام سئوال پرسید گفت: «رئیس‌جمهور منتخب گفته اگر ایران قرار باشد به پایبندی برجام برگردد او دستور می‌دهد که ما هم همین کار را انجام دهیم.»

وی اضافه کرد: «به صراحت بگویم فکر می‌کنم فاصله زیادی تا آنجا داریم و فرصت خواهیم داشت تا با کنگره در خصوص این موضوعات رایزنی کنیم.»

روز گذشته (دوشنبه) هم یک منبع آگاه از تفکرات تیم بایدن هم توضیحاتی درباره سیاست احتمالی او در خصوص برجام ارائه کرد.

این منبع که با تفکرات تیم بایدن در خصوص ایران آشنا است به شرط عدم افشای نام به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر ایران به پایبندی به توافق بازگردد ما هم به آن باز می‌گردیم. این نخستین گام خواهد بود.»

وی در ادامه تصریح کرده بازگشت به توافق اولیه کف سیاست دولت بایدن در قبال ایران است نه سقف آن. منبع مورد استناد آسوشیتدپرس اضافه کرد: «[سیاست دولت بایدن در قبال ایران] به اینجا ختم نمی‌شود.»

آسوشیتدپرس به توضیحات بیشتری درباره مواضع دولت بایدن در قبال برجام اشاره نکرده، اما مشاوران بایدن قبلاً گفته‌اند دولت او قصد دارد از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای گفت‌وگو با شریکان برای «تقویت و طولانی‌تر کردن برجام» استفاده کند. 

خروج آمریکا از برجام

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به مشارکت کشورش در توافق هسته‌‌ای برجام پایان داد. 

او بعد از خروج از این توافق تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار« قاسم سلیمانی»، فرماند سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد. 

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که از دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ چند روز بیشتر نمانده او در تحقق این هدف ناکام مانده و ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.