ظریف مذاکره تخت‌روانچی با آمریکا را تکذیب کرد

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه نشست امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: دولت ترامپ امروز به زباله دان تاریخ می‌رود این دولت حتی به مرکز دموکراسی خود( کنگره) هم رحم‌ نکردند.

 ظریف در مورد ادعای فیگارو مبنی بر  رایزنی روانچی با تیم بایدن در نیویورک گفت: خیلی جالب است که خبرنگار فیگارو چک نکرده آقای تخت روانچی در این مدت ایران بودند و در زمانی که به نیویورک برگشته یک هفته در قرنطینه بوده است.

وی ادامه داد: ما یک توافق مستحکم داریم ، نکاتی که در این توافق هست و یا نیست با توافق انجام شده است و امکان ندارد که دوباره مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه بیان داشت: اروپایی‌ها کاملا اطلاع دارند که در سه‌سال گذشته کشوری که با رعایت مصالح مردم خود و مصالح بین‌المللی و با اصل تعهد به تعهدات بین المللی و عهدشناسی برجام را حفظ کرده‌، ایران بوده است اروپایی‌ها حتی در اقدام بسیار کوچکی مانند اینستکس موفق نبودند و نتوانستند منابع مالی برای آن فراهم کند و دیروز سخنگوی دبیر کل ملل متحد اعلام کرد که پول ایران در کره جنوبی آماده است و حتی سازمان ملل متحد نتوانسته آن‌را به نیویورک منتقل کند تا سهمیه ایران را تحویل بگیرد؛ این واقعیتی است که هرچقدر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بخواهند خود را پشت ادعاها پنهان کنند، تأثیری ندارد.

ظریف بیان داشت: همان‌طور که که مقام معظم رهبری هم فرمودند ما عجله‌ای نداریم ولی به عهدِ خود پایبند هستیم و اگر آن‌ها تحریم‌ها را بردارند و اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ما هم تعهدات خود را کاملا اجرا خواهیم کرد الان توپ در زمین آن‌هاست و دولت جدید آمریکا قرار نیست به کسی باج بدهد و قرار است صرفا تعهدات خود را اجرا کند بداند که ما برای اجرای تعهدات دیگران به آن‌ها باج نخواهیم داد و دنبال باج‌گیری هم از کسی نیستیم و تعهداتی دادند و خساراتی به ملت ایران وارد کردند و ما باید ببینیم که چقدر آمادگی دارند تا این تعهدات را انجام دهند.

وی گفت: آن‌که منطقه‌ی ما را به آتش کشیده، سلاح ریخته و منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده، آمریکا، فرانسه و اروپایی ها هستند.

وزیر امور خارجه بیان داشت: مردم ما با مقاومت خود فشار را شکست دادند و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز آمریکا را در مجامع بین‌المللی با پشتوانه حمایت مردم شکست داد هفته قبل 110 کشور علیه آمریکا در صحن مجمع عمومی رأی داد و فقط 10 کشور به نفع آمریکا رأی دادند که این علیرغم تلاش‌های آمریکایی‌ها بود.  

ظریف درباره مسائل منطقه‌ای و موشکی، گفت: از ابتدا مشخص بوده و توافق کردیم که این موضوعات در برجام نبوده و نخواهد بود؛ برای همین نیز پذیرفتیم که محدودیت‌های تسلیحاتی تا پنج سال ادامه یابد و محدودیت‌های موشکی نیز تا هشت سال؛ این‌مسئله در قطعنامه مطرح شد چراکه حاضر نبودیم درباره آن صحبت کنیم فلذا هزینه صحبت نکردن را پرداختیم.  

وی عنوان کرد: نکته‌ای که دولت جدید آمریکا و اروپا باید بدانند این است که مشکل منطقه‌ ما از ایران نیست بلکه از آنهاست؛ این مسئله را به آن‌ها گفتیم و آن‌ها حاضر نشدند درباره‌ی آن صحبت کنند. مشکل سلاح در منطقه ما از نظر محدودیت تسلیحاتی که خودش تولید می‌کند، نیست بلکه فروش سلاح به منطقه است که منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده است.  

ظریف اظهار داشت: اگر فرانسه یا آمریکا می‌خواهند درباره وضعیت تسلیحات در منطقه صحبت کنند، باید ابتدا فروش 25 درصد سلاح دنیا را به این منطقه متوقف کنند و بعد درباره این موضوع صحبت کنند. من بعید می‌دانم کسانی که 100 میلیارد دلار فروش سلاح به منطقه ما دارند که روی مردم یمن و فلسطین خراب می‌شود  و از این فروش غیرانسانی‌شان دست بردارند و بعد صحبت کنند. درباره این موضوعات یک بار بحث شده و به توافق محکمی هم به آن رسیده‌ایم؛ این‌ها باید از گذشته درس بگیرند.  

وی با اشاره به سیاست فشار حداکثری علیه کشورمان اظهار داشت: اگر آن‌ها می‌پذیرند حمله به کنگره برایشان سرمایه است، باید بپذیرند اقداماتی که علیه ایران انجام داده و آدم‌کشی‌ها و بچه‌کشی‌هایی که در ایران انجام داده است، کودکان و بیماران پروانه‌ای که به خاطر ترامپ در ایران زجر کشیدند، افرادی که به خاطر نرسیدن دارو در ایران زجر کشیدند، اینها هم سرمایه‌هایی هستند که می‌توانند از آن استفاده کنند.   سابقه آقای ترامپ و تصویری که از او امروز در آمریکا وجود دارد برای افراد جدید و متحدان آنها کافی باشد و آن‌ها بدانند اگر این روش برای دیگران کار می‌کند برای مردم بزرگ ایران کار نمی‌کند.

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره زمان‌بندی و نحوه بازگشت آمریکا به برجام عنوان کرد: اصلا نیازی به مذاکره نیست؛ آنچه اتفاق افتاده این است که دولت آمریکا قانون و تعهدات خود را شکسته و هیچ کس نمی‌تواند برای اینکه تعهدات خود را اجرا کند، دوباره مذاکره کند. اجرای تعهدات موضوع مذاکره نیست؛ قبلا اعلام کردیم و در سخنرانی مقام معظم رهبری در 19 دی و صحبت امروز رئیس‌جمهور نیز کاملا مشخص است.   رهبری فرمودند ما عجله نداریم و اگر آنها تعهدات خودشان را اجرا کردند یعنی تحریم‌ها را برداشتند؛ مهم این است که تحریم‌ها برداشته شود و ما بحث‌های ریز حقوقی نداریم.

ظریف ادامه داد: امروز مشخص است که ترامپ تعدادی از تحریم‌ها را برگردانده و تعدادی تحریم هم جدید اضافه کرده است. وظیفه بایدن این است که این تحریم‌ها را بردارد و اگر این تحریم‌ها برداشته شد، همانطور که رهبری و رئیس‌جمهور صریحا گفتند، ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.   دوست داریم سریع‌تر تحریم‌ها برداشته شود اما عجله هم نداریم؛ مردم ما تحمل کردند، امروز هم تحمل می‌کنند. امروز هم این امکان وجود دارد که اگر آمریکایی‌ها تعهدات‌شان را اجرا کردند، با فاصله بسیار کمی ایران هم تعهدات خود را اجرا کند. این مسئله از سوی بالاترین مقام کشور و بالاترین مقام اجرایی کشور به صراحت مطرح شده است.

وی خاطر نشان کرد: آن‌چه آمریکا باید انجام دهد این است به کل تعهداتی که از آنها خارج شده برگردد و معنای صریح این است که تحریم‌ها باید رفع و برداشته شود تحریم‌ها، اسامی و نوع سرشاخه‌هایی که ترامپ اضافه کرده، همه آنها باید رفع شود. این نیست که برگردند و بگویند در ماده فلان برجام نوشته شده که قانون شماره فلان و قانون شماره بهمان باید برگردانده شود ترامپ تلاش‌هایی کرده که برجام را نابود کند و هدف ترامپ نابودی بوده است؛ همانطور که هدف او نابودی دموکراسی بوده است.

وزیرخارجه گفت: امروز مشخص شد که او مردم را به سوی کنگره فرستاد و این مسئله باید حل شود و به سمت اجرایی شدن برود در این‌صورت، ایران نیز همه اقداماتش را برمی‌گرداند. آن‌که این‌کار  چگونه و در چه زمانی انجام شود، یک کار تکنیکی است و حتما انجام می‌شود.

ظریف اظهار درباره دیدار خود با هیئت کره‌ای و مذاکرات صورت گرفته، بیان داشت: هیئت کره جنوبی پیشنهاداتی که برای ایران آورده بود پیشنهادات مناسبی نبود و ما به آنها گفتیم که پول بانک مرکزی صرف غذا و داروی مردم می‌شود و شما به دستور آمریکا غذا و داروی مردم ایران را نگه داشتید. بدانید که این در آینده در مورد نحوه نگرش مردم ایران به کره تاثیر خواهد گذاشت و کسی که در نهایت بازنده این بازی خواهد بود، کره جنوبی و صنایع کره جنوبی خواهند بود. چون مردم ما این رفتار را به دقت رصد می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقاداتی از تیم مذاکره کننده و این‌که ما در دوره بعد بهتر مذاکره می‌کنیم و آیا می‌شد که بهتر از این مذاکره کرد؟، تصریح کرد: ما ایرانی‌ها اصطلاحی داریم که می‌گوییم املای نوشته نشده غلط ندارد؛ توافق و نوشتن یک متن یعنی هم شما و هم طرف مقابل باید راضی باشید شما نمی‌توانید به طرف مقابل بگویید من این متن را می‌خواهم او هم نمی‌تواند به شما بگوید آقایانی که این صحبت‌ها را می‌کنند به من نشان بدهند دو صفحه با یک نفر توافق نوشتند نه 200 یا 150 صفحه آقایانی که می‌گویند ما این توافق را نخوانده‌ایم چیزی که دو صفحه است و خودشان هم نخواندند و امضا کردند را نشان دهند توافق یعنی اینکه و آنچه که شما می‌خواهید و آنچه که طرف مقابل می‌خواهد این یعنی توافق در غیر این صورت تسلیم می‌شود.

وزیر خارجه ادامه داد: دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام بدهند، خیلی باید زحمت بکشند و من نمی‌گویم نمی‌توانند ولی خیلی باید زحمت بکشند؛ اگر روزی از این بهتر را نوشتند بنده در مقابل آنها تعظیم می‌کنم و دست‌شان را می‌بوسم و برای خدمتی که به مردم ایران کردند، تشکر خواهم کرد امیدوارم آن‌ها هم اگر نمی‌خواهند ما را تحسین کنند از پشت به ما خنجر نزنند.