کسری ۴۰ هزار میلیاردی لایحه بودجه در بخش درآمد و هزینه

 زهره سادات لاجوردی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس، گفت:لایحه تهیه شده در آخرین سال دولت دوازدهم دارای ایرادات اساسی در ابعاد مختلف از جمله کسری قابل توجه بودجه ساختاری (حدود 50درصد)، بیش‌برآورد منابع حاصل از صادرات نفت و افزایش وابستگی به نفت، کاهش سرمایه‌گذاری دولت، افزایش قابل توجه هزینه‌های جاری (رشد 60درصدی)، افزایش کسری تراز عملیاتی و پیش بینی منابع قابل توجه از محل پیش فروش نفت است.

 وی با بیان اینکه در بررسی های اولیه این موضوع مشخص است که در لایحه تقدیمی به مجلس کسری تراز حدود40هزار میلیارد تومانی در بخش درآمد و هزینه وجود دارد، ادامه داد: تمرکز لایحه بودجه 1400 بیشتر بر افزایش هزینه‌های جاری و نیز تکیه بر منابع غیرواقعی و غیرقابل‌تحقق است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در صورت عدم اصلاح ایرادات وارده، کسری بودجه به طرق مختلف منجربه آثار تورمی شدید در سطح جامعه شده و کاهش ارزش پول ملی را به دنبال خواهد داشت.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم به دنبال اصلاح لایحه بودجه تقدیمی از سوی دولت به مجلس است، عنوان کرد:آنچه محرز است این‌ است که در پیش‌بینی منابع حاصل از صادرات نفت، استقراض از صندوق توسعه ملی و فروش اوراق پیش‌فروش نفت، بیش‌برآوری منابع صورت گرفته است که قطعا نمایندگان در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس این موارد را اصلاح خواهند کرد.

لاجوردی تصریح کرد: با توجه به اینکه بودجه سال 1400 اولین بودجه‌ای است که توسط مجلس یازدهم مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ موارد اصلی در لایحه بودجه تقدیمی یعنی منابع و مصارف معرفی شده، کسری بودجه و ضرورت مدیریت آن از مهمترین مسائل پیش‌رو است تا با اتخاذ تصمیمات مهم، بار اصلاح ساختار بودجه را به سرمنزل مقصود برساند.