ایران می‌تواند بلوک جدید منطقه‌ای در راستای تقابل با بلایای طبیعی تشکیل دهد

 قرارداد مقر اپدیم (مرکز مدیریت اطلاعات توسعه بلایا برای آسیا و اقیانوسیه) بین سفیر کشورمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و معاون دبیرکل ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ به نمایندگی سازمان ملل متحد امضا شد.

با حضور سید رضا نوبختی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پادشاهی تایلند در محل کمیسیون اقتصادی اجتماعی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) مستقر در بانکوک ترتیبات اجرایی (اداری-مالی) قرارداد مقر اپدیم بین سفیر کشورمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و آرمیدا سالسیا آلیسجابانا معاون دبیرکل ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ به نمایندگی سازمان ملل متحد امضا شد.

مرکز مدیریت اطلاعات توسعه بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) با مساعدت دولت جمهوری اسلامی ایران در تهران مستقر است. این مرکز به عنوان تنها مرکز تخصصی ذیل مجموعه سازمان ملل متحد در دو قاره آسیا و اقیانوسیه است که به طور تخصصی موضوع بسیار پر اهمیت گردآوری و پایش داده و اطلاعات مربوط به بلایا را در دستور دارد.

اگرچه در ابتدا تصمیم تمامی کشور‌های عضو اسکاپ در تأسیس چنین دفتری مدیریت اطلاعات مربوط به بحران‌های طبیعی بوده است؛ اما موضوع همه‌گیری کووید-۱۹ نشان داد که بلایای محیطی محدود به بحران‌های ناشی از پدیده تغییر اقلیم نبوده و فجایع زیستی نیز باید به عنوان یک بلیه مورد پایش و مدیریت اطلاعات قرار گیرد. این پیشنهادی بوده که در دیدار اخیر نماینده دائم کشورمان نزد اسکاپ با مدیران این کمیسیون منطقه‌ای اقتصادی اجتماعی ملل متحد نیز در میان گذاشته شده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیرات امضا شدن قرارداد مقر اپدیم، گفت: این توافق نشانه اهمیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و جهان است، با توجه اینکه ایران همواره در معرض بحران‌ها و بلایای طبیعی از جمله زلزله، آتش سوزی و سیل قرار دارد، در طول چند دهه گذشته تجربه‌های گران‌سنگی در مقابله با بحران‌ها و بلایای طبیعی دارد، این تجربه ثابت کرده که ایران یک کشور تاثیر گذار منطقه‌ای است و می‌تواند مورد مشورت سایر کشور‌ها در تقابل با بلایای طبیعی قرار بگیرد.

او افزود: اهمیت جمهوری اسلامی ایران در این است که می‌تواند یک بلوک جدید منطقه‌ای برای همکاری در راستای تقابل با بلایای طبیعی ایجاد کند، کشور‌های منطقه به خصوص کشور‌هایی که در کمربند زلزله قرار دارند می‌توانند یک مجموعه مشترکی را برای همکاری منطقه‌ای در راستای مقابله با بلایای طبیعی ایجاد کند و ایران به عنوان پایتخت بلاخیر در منطقه تلقی شود که بتواند تجارب خود را در راستای مقابله با این گونه بحران‌ها استفاده کند به همین دلیل چنین توافقنامه‌هایی می‌تواند به کاهش خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی کمک کند.

 هانی زاده با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا نشان داد که بلایای محیطی محدود به بحران‌های ناشی از پدیده تغییر اقلیم نیست، تصریح کرد: ایران می‌تواند با ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان و عراق بلوک مشترکی در زمینه مقابله با بلایا و بحران های طبیعی تشکیل دهد.