باید راهی برای بازگشت آمریکا به برجام پیدا کنیم

« پیتر استانو »، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، امروز (پنج‌شنبه) با عدم اشاره به بدعهدی‌های طرف اروپایی و تحریم‌های آمریکایی، مدعی شد این اتحادیه همواره مشتاق بازگشت آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای برجام بوده‌اند و باید راهی برای آن پیدا کنند.

او در بخشی از سخنان خود گفت: «مصمم به همکاری با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم و در این باره ضروری است که راهی را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای پیدا کنیم.»

استانو همچنین افزود: «بازگشت آمریکا و ایران به پای‌بندی کامل در برجام مستلزم تلاش بسیار زیادی است.»

این مقام اتحادیه اروپا همچنین مدعی شد «جوزپ بورل تمام تلاش خود را برای بازگشت واشنگتن به این توافق و احترام به تعهدات انجام خواهد داد.»

سخنان استانو در واکنش به اظهارات اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در دولت جدید این کشور به ریاست «جو بایدن» مطرح شده است.

بلینکن در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اشاره به موضوع برجام اظهار کرد: «بازگشت به برجام، بستری برای توافقات گسترده‌تر است و ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد که فاصله زیادی با آن نقطه داریم.»

دولت دونالد ترامپ در می‌سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهی نقض آن از سوی ایران زیر پا گذاشت. پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت تا از این روزنه بساط مذاکرات نمایشی را در جهت حصول نیات خود فراهم کند؛ تیری که به‌رغم تشدید تحریم‌ها به سنگ خورد.

حال با تغییر دولت در واشنگتن همگان به نظاره نشسته‌اند تا ببینند سرنوشت توافق هسته‌ای ایران در دوره جو بایدن که مدعی بازگشت به برجام و مذاکره با ایران بود، چه خواهد شد.