ایران با طالبان ۱۹۹۶ مخالف است

ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر ، روز سه‌شنبه ۷ بهمن ماه به تهران سفر کرد. این سفر رسمی به دعوت جمهوری اسلامی ایران و با هدف گفت‌وگو درباره اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان و شرایط مهاجران افغان در ایران صورت گرفت.

سید حسام رضوی کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران باید به موضوع صلح در افغانستان ورد کند؟ گفت: این حق ایران است که با طالبان ارتباط برقرار و به حفظ صلح در افغانستان کمک کند؛ کشور ما بیشترین مرز مشترک را با افغانستان دارد و حل مسائل این کشور از موضوعات امنیتی و اقتصادی گرفته تا قاچاق مواد مخدر و مهاجرت اتباع افغانستانی، به نقش ایران گره خورده است.

وی افزود: همه دنیا طالبان را گروهی می‌دانند که در آینده افغانستان نقش خواهد داشت به همین دلیل شروع به مذاکره با این گروه کرده‌اند.

رضوی افزود: از سال ۲۰۰۱ که آمریکا به افغانستان حمله و حکومت طالبان سقوط کرد، ما مراودات گسترده‌ای با این گروه داشتیم؛ همچنین از زمانی که دفتر سیاسی طالبان در قطر تاسیس شد، جمهوری اسلامی ایران مثل کشور‌های دیگر ارتباط خودش را با این گروه برقرار کرد؛ آقای ملا عبدالغنی برادر، بیش از ۳ بار به ایران سفر کرده است و در همه‌ سفر‌ها با مقامات وزارت خارجه ما از جمله آقای ظریف وزیر امور خارجه  دیدار کرده است.

رضوی با  اشاره به دید منفی افکار عمومی نسبت به طالبان اظهار کرد: ما هرچه از طالبان می‌دانیم به واسطه تصویرسازی‌هایی است که رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های غربی از این گروه مطرح کرده‌اند، متاسفانه رسانه‌های داخلی هم به صورت مناسب و دقیق به این گروه نپرداختند و غرب بازی دلخواه خود را با این گروه انجام داده است.

وی ادامه داد: طالبان هیچ وقت در صدد ضربه زدن به ایران نبوده است و در طول این سال‌ها به غیر از حادثه مزار شریف که اتفاق مبهمی است، هیچ اقدامی از سوی این گروه نسبت به جمهوری اسلامی ایران صورت نگرفته است.

کارشناس مسائل افغانستان اظهار کرد: امروز در افغانستان به شدت ترور صورت می‌گیرد؛ طالبان رسما دست داشتن خود را در این ترور‌ها رد می‌کند، در افغانستان به دلیل فقدان نیروی قهریه مرکزی برای مقابله با جرم همه چیز به گردن طالبان انداخته می‌شود، برای مثال چند سال پیش در بازار طلا و جواهر هرات یک دزدی بزرگی صورت گرفته بود که رسانه‌ها عامل این دزدی را طالبان می‌دانستند، بعد‌ها معلوم شد که یک گروه دزد این کار را انجام داده است؛ امروز حتی برخی تسویه حساب‌های شخصی هم به اسم طالبان تمام می‌شود و این رسانه‌ها هستند که هر تروری را به اسم طالبان تمام می‌کنند.

رضوی با بیان اینکه طالبان قطعا تغییر رویکرد داشته است گفت: این موضع را حتی خودشان هم اعلام می‌کنند که در گذشته اشتباه کرده اند و در دولت آینده اشتباهات گذشته را تکرار نخواهند کرد؛ ایران با طالبان ۱۹۹۶ قطعا مخالف است، اما با تغییر رویکرد از جانب این گروه مذاکرات جدی از سوی ما و آن‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: واقعه تروریستی مزار شریف بحث جدی است اما هیچ وقت طالبان ترور دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف را بر عهده نگرفته است؛ تنها باز مانده‌ حادثه مزار شریف آقای شاهسون است که او بار‌ها اعلام کرده که ما را گروه‌های پاکستانی زدند نه طالبان.

وی ادامه داد: در همان زمان که این حادثه اتفاق افتاد ملا عبدالمنان نیازی از فرماندهان طالبان در شمال افغانستان که مزار شریف را در کنترل داشت در مصاحبه‌ای اعلام کرد که طالبان به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران حمله نکرده است.