ایران بدون لغو تحریم ها به تعهدات برجام باز نمی‌گردد

 کنث کیتزمن کارشناس امور خاورمیانه در مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا در نشست شورای آتلانتیک که با موضوع پیچیدگی‌های برطرف کردن تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به  برجام  این مطلب را مطرح کرد، افزود: می توانم بگویم یک اصل گسترده در بحث تروریسم وجود دارد، می گویند بانک مرکزی به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی شده است که من می‌دانم کارخانه فولاد مبارکه هم به عنوان یک نهاد تروریستی شناخته شد، بانک های ایرانی وجود دارند که به عنوان نهادهای تروریستی معرفی شده‌اند.

این کارشناس امور خاورمیانه ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم یک اصل گسترده‌ای در اینجا وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرد، این اصل درباره معرفی نهادهای اقتصادی به عنوان نهادهای تروریستی است.

کیتزمن اضافه کرد: شما می‌دانید محدود کردن توانایی هسته‌ای ایران بسیار مهم بود به گونه‌ای که عزم اقتصادی ایران برای شما وجود داشت. برخلاف هدف ایران در تامین گروه های مسلح، مجاز به فعالیت آزادانه در سیستم اقتصادی بین المللی بود زیرا منافع ما این بود که برنامه هسته‌ای را مهار کنیم.

وی اظهار کرد: هنوز هم واقعا اصلی ترین تمرکز است و من می‌گویم که شما اساسا آن را می‌دانید هر نهاد ایرانی توسط دولت ترامپ به عنوان یک نهاد تروریسم تحت دستورالعمل اجرایی ۱۳۲۲۴ تعیین شده است. من ارزیابی می کردم که احتمالا بیشتر این شناسایی‌ها به عنوان تروریسم‌ باید لغو شوند.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا افزود: من می‌توانم بدون حضور در تهران یا صحبت با یک مقام رسمی ایرانی، به شما بگویم بدون اینکه اجازه داده شود بانک مرکزی ایران به طور آزادانه از سیستم بانکی بین‌المللی استفاده کند، ایران به انطباق با برجام باز نمی‌گردد.

کیتزمن ادامه داد: بانک مرکزی قطب فعالیت‌های بانکی بین‌المللی، فعالیت مالی بین‌المللی و کل پول ایران در خارج از کشور است که اکنون به ۹۰ میلیارد و ۸۰ میلیارد رسیده است، دارایی آنها اکنون کمتر از زمان برجام شده است که ۱۲۵ میلیارد دلار بود و کمتر از ۷ میلیارد دلار آن در کره جنوبی وجود دارد که به کانون اختلافات بین ایران و کره جنوبی تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: همه این حساب‌ها، حساب‌های بانک مرکزی هستند، اینها حساب‌های بانک مرکزی ایران در بانک‌های خارجی در خارج از کشور است و در صورت موفقیت اقتصادی، ایران باید بتواند آن پول را جابجا کند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه کنگره آمریکا تصریح کرد: بنابراین ایران قطعا اصرار خواهد داشت که تحریم بانک مرکزی ایران لغو شود و من می‌گویم هر نهاد نفتی، صادرات نفت، صادرات پتروشیمی، نهاد بانکی که به عنوان نهادی تروریستی معرفی شده است، ایران خواهان لغو این تحریم‌ها خواهد بود.

کیتزمن درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات کاخ سفید مبنی بر اینکه ابتدا ایران به تعهدات خود بازگردد و بعد آنها همان کار را خواهند کرد هم گفت: برخی از اقداماتی وجود دارد که من ‌می‌توانم از آنها به عنوان علامت یاد کنم که ایالات متحده می‌تواند انجام دهد. این می‌تواند انتخابی باشد، به برخی کشورها معافیت داده شود و اجازه دهد دوباره خرید نفت ایران را شروع کنند.

وی افزود: برخی دیگر از کشورها همچون چین می‌توانند از این معافیت منع شوند و به همین دلیل انتخابی وجود دارد که بتوان اعمال کرد. قفلی که می‌دانید چه موقع در مورد اقدام کاهش تهدید برای ایران باز می‌شود، پول ایران اساسا در حساب‌هایی که در آن قرار دارند محدود می شود.

این کارشناس کنگره آمریکا اظهار کرد: بنابراین برای مثال ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی باید در کره جنوبی بماند و ایران می‌تواند کالاهای درمانی را در کره جنوبی بخرد اما باید کالاهای کره جنوبی باشد، پول باید در آنجا بماند.

کیتزمن تصریح کرد: بنابراین این یک معافیت است که می‌تواند یک تمرین انتخابی باشد تا اجازه دهد ایران برای برداشتن دارایی‌های خاص و برخی از کشورها و نه همه کشورها اقدام کند.

وی با یادآوری مشکلی که ایران در برداشت پول از کره جنوبی داشت، گفت: می دانید که ایران خواستار برداشت ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی برای خرید واکسن و داروهای مبارزه با کووید-۱۹ بود، ایالات متحده مجوز صادر کرد اما ایران نمی‌خواست که هیچ مبلغی از طریق سیستم مالی ایالات متحده به دلار تبدیل شود زیرا ایران می‌ترسید حتی برای یک دقیقه پول وارد سیستم مالی بین‌المللی شود، دولت ترامپ آن را توقیف خواهد کرد.

این کارشناس کنگره آمریکا خاطرنشان کرد: بنابراین مشکل عدم دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده وجود دارد که احتمالا مجبور خواهد شد در برخی موارد بحث و حل شود.

کیتزمن همچنین به لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط دولت ترامپ اشاره کرد و گفت: کشورهای اروپایی بسیار ناراحت بودند که دولت ترامپ این معافیت‌ها را لغو کرد و شرکت های اروپایی نمی‌توانند بدون مجازات در ایران کار کنند.

وی افزود: صدور دوباره این معافیت‌ها چیزی است که اروپایی‌ها به عنوان ژستی که ایالات متحده قصد دارد به عقب برگردد، استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند وارد برجام شده و علاقه‌مند است تعهدات خود را تحت برجام از سر بگیرد.

کارشناس مسایل خاورمیانه به معافیت‌های تجارت عراق با ایران هم اشاره کرد و گفت می‌توان این معافیت برای خرید گاز و برق ایران ادامه و گسترش یابد.

کیتزمن به درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول هم اشاره کرد و افزود: ایران می‌گوید برای همه گیری کووید-۱۹ نیاز دارد. دولت ترامپ اساسا این وام را برای خرید ملزومات مسدود کرد. بنابراین، در پیشبرد بازگشت برجام، می‌توان تصمیم گرفت که از این میزان کم پشتیبانی و ایران این پول را دریافت کند.

 وی به سازوکار اینستکس هم پرداخت و گفت: اینستکس که اکنون حلق‌آویز شده است، یک ماشین ویژه تجاری در اروپا است و فقط یک معامله را انجام داد که دولت ترامپ آن را تلاش اروپا برای تضعیف تحریم‌ها و تضعیف فشار حداکثری نامید و استفاده نشد.

این کارشناس مسایل خاورمیانه در مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا افزود: دولت بایدن می‌تواند به راحتی سیاست خود را تغییر دهد، می‌تواند بگوید ما از این سازوکار حمایت می‌کنیم حتی قبل از لغو سایر تحریم‌ها، ما از این ماشین پشتیبانی می‌کنیم تا ایران بتواند لوازم پزشکی را برای برخورد با همه‌گیری یا چیزهای دیگر بخرد.

کیتزمن اظهار کرد: بنابراین گام‌هایی وجود دارد که اگر دولت بایدن بخواهد در آن مسیر حرکت کند، می‌تواند به ایران نشان دهد که خواهان پیشبرد و پیوستن به برجام است.