گام بلند مجلس یازدهم برای محرومیت زدایی

مجتبی یوسفی ، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به گام بلند مجلس برای محرومیت زدایی و اختصاص بودمنابع مورد نیاز آن در لایحه بودجه سال آتی بیان کرد: موضوعی که به جد درمجلس بررسی می شود، این است که بودجه با اشکالات ساختاری جدی که دارد اصلاحات ساختاری آن انجام شود و ما مشروط این بودجه را می پذیریم. به شرطی که اصلاحات ساختاری به نفع مردم انجام شود

وی افزود: یکی از دغدغه های مردم این است که احساس می کنند در مناطق محروم کل کشور، محرومیت وجود دارد. کشور فقط پایتخت و استان های برخوردار نیست. درعین اینکه انقلاب آورده و برکاتی داشته که قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست اما در برخی از مناطق کشور، محرومیت به چشم می خورد چراکه نگاه جزیره ای داشته ایم.

یوسفی عنوان کرد: ازطرفی با بخشی نگری در برخی از استان ها، آن ها را از توسعه زیر ساختی عبور داده ایم و به توسعه اجتماعی و فرهنگی رسیده اند اما بسیاری از استان ها که تعدادشان هم زیاد است دچار مشکلات جدی هستند. مانند حوزه زیرساختی مانند آب، فاضلاب، زیست محیطی مانند ریزگردها و مشکلاتی که ملموس هستند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس یازدهم بیان کرد: دربحث محرومیت، ازهمه مهم تر عدم توسعه متوازن اشتغال است. در برخی از استان ها به قدری صنایع و سایر حوزه ها را به کار گرفته ایم که اشباع شده اند اما در بسیاری از استان ها حتی یک مجموعه صنعتی کوچک یا بزرگ هم نمی بینیم. بنابراین یکی از کارهای خوبی که مجلس انجام داد این بود که با مصوبه شورای برنامه ریزی استان ها 50 هزارمیلیاردتومان درخصوص رفع محرومیت زدایی و اشتغال اختصاص داد.

وی ضمن تشریح جزئیات این مبلغ اظهارداشت:  18 هزارمیلیاردتومان خاص مناطق محروم و محرومیت زدایی است. 32 هزارمیلیاردتومان باقی مانده نیز با نگاه شورای برنامه ریزی استان ها برای تسهیلات ترجیحی و تکلیفی اختصاص می یابد. به طورمثال اگر تسهیلات بانکی 18 درصد است که البته بانک ها تمایلی به تخصیص وام برای کارهای تولیدی ندارند، ما سود این تسهیلات را با یارانه ای که می دهیم به تسهیلات 6 یا 8 درصدی تبدیل کنیم (عدد مشخص نیست) زیرا به فراخور محرومیت این عدد متغیر خواهد بود، درادامه بانک ها نیز به همین میزان تسهیلات بیاورند و به اشتغال منطقه ای باتوجه به آمایش سرزمینی در مناطق مختلف کشور کمک شود.

نماینده مردم خوزستان گفت: همچنین یکی از اشتباهات ما سرمایه گذاری بر پروژه های بزرگ و مادر یا صنایع بالادستی است که دولتی بوده اند که هزینه اولیه بسیار زیاد و گاهی سرمایه های چند میلیون دلاری نیاز داشته اند و سوددهی آن ها زمان بر و هزینه بر است و درمقابل اشتغال مستقیمشان کم است. اما اگر همین تسهیلات را در مشاغل خرد سرمایه گذاری کنیم، جواب بهتری خواهیم گرفت. باتوجه به تورمی که اتفاق افتاده است می توان با 200 میلیون تومان یا بیشتر، شغل پایداری به وجود آورد و محرومیت زدایی و کاهش نرخ بیکاری قوی تر انجام شود.

یوسفی تصریح کرد : این دو، پیشنهاد خوبی بود که در تلفیق ارائه شد و با نظر مثبت نمایندگان عضو کمیسیون تصویب شد. البته کار اساسی دارد که باید به صحن علنی بیاید و اگرآنجا مورد تایید سایر نمایندگان قراربگیرد، 50 هزارمیلیاردتومان با نظر شورای برنامه ریزی استان ها برای محرومیت زدایی و اشتغال هزینه خواهد شد.

مصطفی حسینی