آمریکا باید با عربستان و اسرائیل مذاکره کند نه با ایران!

  ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ایران، زبانی را که دولت ایران تا به امروز در تعامل با طرف مقابل به‌کار می‌برد مانند دادن فرصت و هشدارهای مکرر جهت پایبندی به تعهداتش توصیف کرد و گفت: ولی این زبانی است که طرف مقابل آن را نمی‌فهمد؛ چرا که آن، زبان اخلاق است. در واقع طرف مقابلِ ایران زبان زور و زبان تجارت را می‌فهمد، لذا تصمیم گرفتیم با آنها مانند خودشان تعامل کنیم. از این به بعد نیز از منافع‌مان با زور و قدرت دفاع می‌کنیم و هیچ برگشتی نیست و طرف مقابل نیز باید گام‌هایی جهت بازیابی اعتماد بردارد و ما برای همکاری با طرف مقابل خوش‌بین نیستیم.

واضح است که تصمیم دولت ایران در اجرای "قانون لغو تحریم ها و دفاع از منافع ملت ایران" برگشت‌ناپذیر و حتمی‌الاجرا است به‌ویژه بعد از اظهارات "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه جدید آمریکا که طی آن، ایران را به پایبندی به تعهدات هسته‌ای ‌اش و ضرورت مذاکراه درباره توافقی جدید که شامل مسائل غیر هسته‌ای باشه، دعوت کرده و گفته است که واشنگتن معتقد است که این مساله زمان‌بر است.

ولی پاسخ تهران به چنین موضع شکست‌خورده وزیر خارجه دولت "جو بایدن" در تعامل با جمهوری اسلامی صرفا لفظی نبوده است؛ چرا که "محمدباقر قالیباف" رئیس مجلس شورای اسلامی از مجتمع غنی‌سازی "شهید علی محمدی"( فردو) در روز پنجشنبه گذشته بازدید، و طی آن گفت: "امروز براساس نظارت میدانی و قانون راهبردی لغو تحریم‌ها که در مجلس تصویب رسید و زمانبندی‌های اجرایی آن به سایت فردو آمدیم."

اظهارات "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی که گفت: "قبل از سه ماه، هزار ماشین سانتریفیوژ IR2M را در نطنز نصب خواهیم کرد و ذخایر اورانیوم غنی‌ سازی شده 20 درصد کشور به حدود 17 کیلوگرم رسیده است"، به عنوان بخشی از اقدامات کلی ایران در تعامل با طرف‌هایی است که فقط زبان زور را می‌فهمند و آن تنها زبانی است که آمریکا را برای بازگشت به توافق هسته‌ای و اروپایی‌ها را به تلاش برای دستیابی به استقلال نسبی از سیاست‌های واشنگتن مجبور خواهد کرد و در صورتی‌که چنین بازگشتی اتفاق نیفتد ایران تمامی تعهدات هسته‌ای خود را نادیده خواهد گرفت.

اولین شکست بلینکن در تعامل با ایران و تحمیل شروطی جهت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای پیامدهای وخیمی برای آمریکا و اروپایی‌ها خواهد داشت و بارزترین پیامدها، تغییر در سطح همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و بر این اساس، همکاری بسیار ویژه‌ای که این دو طرف در حال حاضر دارند به سطح همکاری معمولی خواهد رسید.

اگر بلینکن امیدوار است که در سایه تحریم‌های سختگیرانه ترامپ علیه ایران، توافق هسته‌ای جدید، که شامل برنامه موشکی ایران و سیاست منطقه‌ای ایران باشد امضا خواهد شد، بهتر است با اسرائیل و عربستان سعودی مذاکره کند نه با ایران. ایران هرگز وارد مذاکرات جدیدی برای توافق نخواهد شد و غیر از توافق هسته‌ای که با گروه 5+1 امضا کرده، قبول نخواهد کرد به همین دلیل است که ایران از این توافق خارج نشده که بخواهد به آن برگردد. همچنین سیاست منطقه‌ای ایران با برنامه موشکی ایران به خود این کشور مربوط است و خط قرمز آن محسوب می‌شود اما مدت و زمانی که بلینکن روی آن حساب باز کرده، هرگز به نفع آمریکا نیست بلکه به نفع ایران است.