خطیب زاده جواب اظهارات نسنجیده ماکرون را داد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه)‌ به اظهارات « امانوئل ماکرون » رئیس جمهور فرانسه واکنش نشان داد.

امانوئل ماکرون اخیرا در اظهاراتی خواستار مشارکت دادن قدرت‌های منطقه‌ای در توافق با ایران شد.

خطیب‌زاده در این خصوص ماکرون را به خویشتنداری و پرهیز از مواضع شتاب‌زده و نسنجیده دعوت کرد. 

* طرف‌های برجام مشخص و غیرقابل تغییرند

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیر قابل تغییر هستند. 

خطیب‌زاده افزود: آمریکا از این توافق خارج شده و اروپا در حفظ آن ناتوان بوده است و اگر تمایلی به احیا و حفظ برجام وجود دارد راه حل آن ساده است، آمریکا به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌های برجامی و غیر برجامی که در دوره رئیس جمهور پیشین آن کشور وضع شده‌اند را رفع کند.

* فرانسوی‌ها در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: اگر مقامات فرانسوی نگران فروش  تسلیحاتی هنگفت خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند،  بهتر است در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند. 

این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد: تسلیحات فرانسوی در کنار دیگر سلاح‌های غربی نه تنها مسبب قتل عام و کشتار هزاران یمنی است، بلکه عامل اصلی بی ثباتی در منطقه خلیج فارس بوده و بدون توقف سیل صادرات تسلیحاتی فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگران، ‌نمی‌توان انتظار ثبات و آرامش در این منطقه حساس را داشت.

*ماکرون چه گفته بود؟

وبگاه عرب‌نیوز به نقل از رئیس‌جمهور فرانسه در این خصوص نوشت که عربستان سعودی باید در هرگونه مذاکره برای توافق با ایران مشارکت داده شود. ماکرون با تکرار ادعاها درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: زمان باقی‌مانده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسیار کوتاه است. 

گفتنی است، در چند روز اخیر مقام‌های فرانسوی درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهاراتی را بیان کرده‌اند. در همین خصوص کاخ الیزه نیز اعلام کرد که قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران باید به این توافق پایبند باشد. این اعلام موضع کاخ سفید که بعد از تماس تلفنی جو بایدن با امانوئل ماکرون انجام شد، واکنش محمدجواد ظریف را به همراه داشت. 

ظریف در توئیتی در این زمینه نوشت: اساسا بر اساس چه دلیل و منطقی ایران– کشوری که قاطعانه ایستاد و چهار سال تروریسم اقتصادی بی‌رحمانه‌ای را که ایالات متحده در نقض برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تحمیل کرده بود، شکست داد – باید طرفی باشد که ابتدا حسن نیت نشان دهد؟ این ایالات متحده بود که بدون هیچ دلیلی، زیر این توافق زد. ایالات متحده می‌بایست خطایش ر ا جبران کند؛ سپس ایران پاسخ خواهد داد.

از سوی دیگر «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در اظهاراتی از ایران خواسته بود «فوراً» به تعهدات خود در برجام عمل کند. وی همچنین با طرح ادعاهای بی اساس، مدعی تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای شد.