تیم حفاظت امام خمینی (ره) چگونه شکل گرفت؟
 پس از ورود امام خمینی (ره) به کشورمان؛ حالا ایشان آماده شده شده بودند تا چشم در چشم با مردم مشتاق صحبت کنند و پای درد دل مردمی بنشینند که حرف‌های بسیاری برای گفتن داشتند.

در ابتدا قرار شد که امام خمینی (ره) برای ایراد سخنرانی و دیدار به مدرسه رفاه بروند، اما به دلیل حجم انبوه مردم دو مدرسه دیگر یعنی علوی شماره  ۱ و ۲ هم به عنوان مقر امام خمینی (ره) انتخاب شد؛ از همین رو نیز صبح روز سیزدهم بهمن، حضرت امام به مدرسه‌ی علوی شماره‌ی دو عزیمت کردند. به همین دلیل، گروهی از جوانان انقلابی آن روز، کمر همت بستند و به پاسداری و حراست از جان رهبر انقلاب پرداختند. این جوانان از جان گذشته، نخستین تیم حفاظتی حضرت امام (ره) را در ایران تشکیل دادند.

تیم حفاظت امام خمینی (ره) چگونه شکل گرفت؟

حمیدرضا نقاشیان سرتیم حفاظت تیم حفاظتی امام خمینی (ره) در مورد آن روزها می گوید انتخاب مدرسه دخترانه رفاه در خیابان «ایران»، توسط مرحوم شهید بهشتی و تعدادی از یاران امام انجام شد. به لحاظ مکانی هم جای بدی نبود؛ منتها، چون در میان تیم اولیه‌ای که برای حفاظت محل انتخاب کرده بودند، افرادی وجود داشتند که به لحاظ فکری، نزدیکی چندانی با جریان نهضت اسلامی نداشتند و بعضاً، به گروه‌هایی وابسته بودند که بعد‌ها راهی غیر از راه انقلاب اسلامی را برگزیدند، اعتراض‌هایی از سوی تعدادی از یاران امام، مانند شهید مطهری، صورت گرفت که باید در تیم حفاظت از مدرسه تغییراتی ایجاد شود.

تیم حفاظت امام خمینی (ره) چگونه شکل گرفت؟

انتخاب آن‌ها ریشه در خوش بینی و نوع نگاه برخی از اطرافیان داشت. به هر حال، این افراد را از حفاظت قسمت مرکزی ساختمان، یعنی محل اصلی اقامت حضرت امام (ره)، کنار گذاشتند و از اعضای گروه مبارز «صف» که در آن افرادی مانند شهید بروجردی عضو بودند، خواستند که کار حفاظت این بخش را برعهده بگیرند. مرحوم شهید بروجردی از من خواست که انجام این کار را برعهده بگیرم و بنده هم، با تعدادی از دوستان، تیمی حفاظتی را تشکیل دادیم و محل را تحویل گرفتیم. البته بچه‌های گروه «صف» کار حفاظت پیرامونی حضرت امام (ره) در بهشت‌زهرا (س) را هم برعهده داشتند. حفاظت از دیگر مکان‌ها و مسیرها، برعهده گروه‌های دیگری مانند «مؤتلفه اسلامی» بود.

تیم حفاظت امام خمینی (ره) چگونه شکل گرفت؟

رژیم سلطنتی از اول خلاف عقل بود؛ هر ملتی باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند.  این همه جمعیت که به خیابان می‌آیند مردم نیستند و با شناسنامه جعلی وارد شده‌اند؟ این‌ها تنها بخشی از صحبت‌های امام خمینی (ره) بود؛ ایشان همچنین در جمع همافران نیروی هوایی به دولت بختیار هشدار دادند که کنار برود. ایشان فرمودند که ارتشیانی که توبه می‌کنند را با جان و دل خریداریم و همچنین نوید تشکیل دولت در آینده‌ای بسیار نزدیک را دادند.

اینکه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت الله به تهران آمدند، مبالغه آمیز است

صحبت‌هایی که باعث واکنش‌های بسیاری نه تنها در سطح رژیم پهلوی که در سطح جهان شد، برای مثال خبرگزاری رویتر دولت اسرائیل نسبت به بازگشت امام خمینی (ره) شدیداً اظهار نگرانی کرد. البته بختیار هم بیکار نماند و در واکنش به این صحبت‌های امام خمینی (ره) گفت: طرفداران آیت الله خمینی می‌توانند فریاد بزنند، غوغا کنند، توهین کنند، این کار چیزی را ثابت نمی‌کند، اما اینکه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت الله به تهران آمدند، مبالغه آمیز است.  

تیم حفاظت امام خمینی (ره) چگونه شکل گرفت؟

او درباره تشکیل دولت موقت توسط امام خمینی هم گفته بود: «اگر او می‌خواهد چنین دولتی در شهر مقدس قم تشکیل دهد اجازه خواهم داد. این جذاب خواهد بود ما واتیکان کوچک خود را خواهیم داشت، اما به طور جدی می‌گویم به آیت الله خمینی (ره) اجازه تشکیل یک دولت واقعی را نخواهم داد. او نیز ایراد می‌داند.» 

خبرگزاری آسوشیتد پرس هم در گزارشی نوشت که امرای ارتش گفته اند که اگر آیت الله خمینی بر خلاف قانون اساسی اقدامی کند، آن‌ها دست به اقدام خواهند زد. رادیو مسکو هم گفت: دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا علیه مداخله آمریکائی‌ها در امور داخلی ایران، در برابر کاخ سفید تظاهرات کردند.

 سنجابی استاد حقوق و از رهبران جبهه ملی ایران و حزب ایران و وزیر فرهنگ دولت محمد مصدق هم خواستار استعفای بختیار شد و گفت: جبهه ملی به امام خمینی وفادار است.

تیم حفاظت امام خمینی (ره) چگونه شکل گرفت؟

حفظ جان امام مهم‌ترین اولویت مردم بود 

پس از این اتفاق سرپرستی‌های مدارس ایرانی در بعضی کشور‌ها منحل شد و به دستور محمد امین ریاحی وزیر آموزش و پرورش از امروز به منظور صرفه جویی در اعتبارات و حذف سازمان‌های تجملی، سرپرستی‌های مدارس ایرانی در امارات عربی متحده قطر، بحرین، کویت، ترکیه کنسل شد؛ علاوه بر این کارکنان وزارت آموزش و پرورش در خارج از کشور از چهار سال به سه سال تقلیل یافت.

کارکنان سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه و حومه پس از ۴۰ روز اعتصاب به سرکار خود بازگشتند و در چند شهر کشور، ازجمله سمنان و تربت جام، تظاهرات مردمی برپا شد که به منجر شدن شهادت بسیاری از آن‌ها هم منجر شد، علاوه بر این سرهنگ معتمدی از اعضای بلند پایه ساواک هم به دست مردم ترور شد؛ ناگفته نماند که در این روز یاسر عرفات رهبر وقت تشکیلات خودگردان فلسطین هم با امام خمینی (ره) و یاران انقلابی ایشان دیدار کرد.  

با این حال، اما حسین کنعانی مقدم قعال اصولگرا درباره مهم‌ترین اتفاق آن روز گفته است: مهمترین موضوع در این روز حفظ جان امام خمینی (ره) بود، زیرا احتمال حمله به مقر ایشان می‌رفت و اینکه ایشان مورد تعدی قرار بگیرد.