کویت آماده میانجیگری میان ایران و عربستان

 منابع دیپلمات آگاه در وزارت خارجه کویت از آمادگی مشروط این کشور برای میانجیگری میان تهران و ریاض خبر دادند.

این منابع اعلام کردند: کویت در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، آماده است میانجیگری خود میان عربستان سعودی و ایران را ادامه دهد.

منابع مذکور در ادامه گفتند: روند بحث و تبادل افکار به منظور نزدیک‌سازی نقطه‌نظرات قطع نشده و همواره ادامه دارد.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود در گفتگو با آناتولی افزودند: کویت همواره تلاش کرده است که نقطه‌نظرات به یکدیگر نزدیک و اختلافات از راه دیپلمات حل و فصل شود.

منابع دیپلماتیک کویتی گفتند: سخن گفتن درباره از سر گرفته شدن میانجیگری میان دو کشور، صرفا تحلیلی است و بر اساس اطلاعات دقیق نیست. اختلاف‌ها میان عربستان سعودی و ایران تنها به یمن محدود نیست بلکه شامل عراق، سوریه و لبنان نیز می‌شود، زیرا همه این موضوعات با یکدیگر در ارتباط هستند.

منابع مذکور افزودند: توافق میان تهران و ریاض پیامد‌های مثبتی در منطقه خواهد داشت، این موضوعی است که کویت همواره به دنبال آن بوده و امیدوار است بدان دست پیدا کند.

این در حالی است که پیشتر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر خواستار مذاکره و گفتگو میان کشور‌های عربی و ایران شد.

بر این اساس، آل ثانی با اعلام آمادگی قطر برای میانجیگری میان کشور‌های عربی و ایران، خواستار برگزاری نشست شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با تهران شد.

او تاکید کرد: ما خواستار گفتگو و حل اختلافات کشور‌های عربی و ایران از طریق مذاکره هستیم. شاهد آن هستیم که کشور‌های شورای همکاری نیز به گفتگو با تهران تمایل دارند.

مقامات قطر پس از عادی سازی روابط با چهار کشور عربی تحریم کننده این کشور، بار‌ها بر آمادگی خود برای میانجیگری مذاکره با تهران تاکید کرده اند.