بودجه 1400 به کمیسیون تلفیق برگردد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با اشاره به نقش زنان در جمهوری اسلامی گفت: زنان در جمهوری اسلامی همیشه در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارند و در دولت هم به همین صورت بوده است؛ مثلا در آغاز دولت سهم مدیریت خانم‌ها در رده‌های بالای مدیریتی ۵ درصد بوده و الان به ۲۵ درصد رسیده است و امروز در همه بخش‌ها، از خانم‌ها استفاده شده است و جایگاه زنان در نقش‌های مختلف حقانیت مختلف را نشان می‌دهد.

روحانی با اشاره به رد کلیات بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال مثل همه سال‌ها دولت بهترین بودجه‌ای که می‌توانست را جمع آوری و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد؛ توقع ما این بود که این بودجه روند خود را طی کند و به تصویب برسد تا مردم هم از آن بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: اینکه نمایندگان لایحه‌ای را رد یا تصویب کنند نظر خودشان است و به خودشان مربوط می‌شود، اما در این بودجه دو ماه حرف‌هایی زده و مصاحبه‌هایی انجام شد و تخریب‌هایی صورت گرفت که مورد انتظار ما نبود و واقعا در این بودجه زحمت کشیدیم؛ می‌خواستیم این بودجه در کمیسیون‌های مجلس کاملتر شود، اما اهداف ما در بودجه، در کمیسیون تلفیق مورد توجه نمایندگان مجلس قرار نگرفت.

رئیس جمهور عنوان کرد: هدف ما افزایش ارزش پول ملی بود و می‌خواستیم کاری کنیم که اگر سال آینده ارز به رقم ۱۲ هزار تومان رسید، بودجه لنگ نماند. تلاش می‌کردیم که در پایان دولت به دو آرزو دست پیدا کنیم، یکی عبور از کرونا و دیگری عبور از موانع اصلی تحریم بود و در بودجه هم چنین چیزی را عنوان کرده‌ایم.

روحانی تصریح کرد: پیام‌های مهمی را در بودجه دادیم و متاسفانه برخی به آن توجه نکردند؛ می‌خواستیم مردم آینده بهتری را داشته باشند، تولید وضعیت بهتری را دنبال کند و جهش تولید را سال آینده هم ادامه دهیم؛ نمی‌خواستیم کاری کنیم که بازار سرمایه با مشکل مواجه شود.

او ادامه داد: کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای را مطرح کرد که در داخل مجلس رد شد و ربطی به لایحه دولت نداشت و اگر تصویب می‌شد آثار خطرناکی به دنبال داشت.

اینکه گفته شود دولت دوباره باید اصلاحیه بودجه بنویسد در آیین نامه نیامده است

رئیس جمهور در ادامه گفت: اینکه ماشین لوکس را وارد سرزمین مادر کنیم را ما هم بلد بودیم، اما این موضوع رانت بزرگی ایجاد می‌کند و ما نمی‌خواستیم این اتفاق بیفتد.

روحانی افزود: آن چیزی که کمیسیون تلفیق تهیه کرده بود نه با واقعیت برابر بود، نه مناسب معیشت مردم بود و نه منطبق با شکستن تحریم‌ها بود؛  برای همین مجلس آن را رد کرد و اگر در دولت هم می‌آمد رد می‌شد.

او ادامه داد: در سال ۹۸ هم مشابه این بودجه را داشتیم و بعد از بازگشت به کمیسیون تلفیق، بودجه مورد اصلاح قرار گرفت، اما اینکه گفته شود دولت دوباره باید اصلاحیه بودجه بنویسد در آیین نامه نیامده است؛ دولت باز هم به مجلس اعلام می‌کند که بودجه به کمیسیون تلفیق برگردد، در آن جا اصلاح شود و امیدواریم به یک نقطه مطلوب برسیم.

خطاب به روسای قوای سه گانه گفت: الان شرایطی نیست که سردارانی در میدان جنگ باشند و عده‌ای پشت دشمن سنگر بگیرند؛ ما داخل جنگ هستیم و اگر کسی این را باور ندارد باید در افکار خود تجدید نظر کند.

رئیس جمهور افزود: مگر می شود جنگ یا جنون ترامپ را انکار کرد؛ برخی ناراحتند که ترامپ سرنگون شده، انکار دشمن ننگ است و به ضرر کشور است.

او بیان کرد: برخی‌ها مدعی هستند ضد آمریکا هستند اما یک کلمه علیه آمریکا صحبت نمی‌کنند اما تصور می‌کنند فحش مختص رئیس جمهور است و فقط باید به دولت یا رئیس جمهور بدهد.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر کسی در دنیای امروز فکر کند که پیشرفت در دنیا بدون اقتصاد دیجیتال امکان پذیر است، اشتباه کرده است؛ باید بخش دیجیتال ما پیشرفت کند و باند‌های ما تحمل این کار را داشته باشد، باید از این فرصت استفاده کنیم؛ ما هم با تمام توان برای اینکه فشار اقتصادی دوبرابر نشود تلاش می‌کنیم؛ اگر به آمار مراجعه کنیم، رشد اقتصادی افزاینده و تورم کاهنده می‌بینیم.

روحانی در پایان خطاب به جامعه جهانی با اشاره به برجام گفت: هیچ بندی از برجام عوض و هیچ فردی به برجام اضافه نخواهد شد، این توافق به سادگی به دست نیامده است؛ احساس ما این است که افکار عمومی جهان و سیاستمداران جهان، حتی سیاستمداران آمریکا معتقداند که برجام می‌تواند برای صلح جامعه، پیوند جامعه و تعامل کشور‌ها مفید باشد و ما هم بر همین مبنا حرکت می‌کنیم و پیش می‌رویم.

او افزود: آمریکایی‌ها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ هستند و هر لحظه که صبر کنند جرم بزرگتری انجام دادند و باید به قانون و تعهدات بین المللی برگردند و اگر برگردند ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد؛ آن‌ها باید به ۲۲۳۱ برگردند و اگر ما حسن نیت دیدیم، پاسخ حسن نیت خواهیم داد و امیدواریم آنچه منفعت جهان است را دنبال خواهیم کرد.