دیوان لاهه اعتراض آمریکا درباره شکایت ایران را رد کرد

دیوان لاهه امروز چهارشنبه (سوم فوریه/۱۴ بهمن‌ماه) اعتراض آمریکا مبنی بر اینکه این دادگاه صلاحیت رسیدگی به شکایت تهران از واشنگتن در پرونده نقض عهدنامه مودت ندارد را رد کرد.

این رأی به معنای آن است که دیوان لاهه صلاحیت خود را برای رسیدگی به شکایت مطرح‌شده از سوی ایران علیه دولت آمریکا تأیید می‌کند و پرونده شکایت ایران از آمریکا وارد رسیدگی ماهوی خواهد شد. قضات دیوان لاهه با ۱۵ رأی موافق و یک رأی مخالف ایرادات مقدماتی آمریکا را رد کردند.

دیوان بین‌المللی دادگستری مهر ماه ۱۳۹۷ با بررسی درخواست قرار موقت ایران، آمریکا را به رفع تحریم‌های اقلام انسان‌دوستانه، دارویی، کشاورزی و هوانوردی ملزم کرد و از طرفین خواست از اقدامی که مناقشه را تشدید کند، خودداری کنند.

دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضایی سازمان ملل متحد و عالی‌ترین مرجع حل اختلاف میان دولت‌ها است. این نهاد مستقر در لاهه هلند، برای اجرای تصمیماتش از پشتیبانی شورای امنیت سازمان ملل متحد برخودار است و تمام اعضای ملل متحد به اجرای تصمیمات دیوان ملزم هستند. با این وجود، از آنجا که آمریکا خود یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است و از حق وتو برخودار است، پیش از این در مواردی از اجرای تصمیمات دیوان خودداری کرده است.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حکم امروز دیوان لاهه نوشت: «دیوان بین‌المللی دادگستری اکنون تمام موارد استدلالی مخالفت‌ مقدماتی ایالات متحده در پرونده مطروحه از جانب ایران در خصوص تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده را رد کرد.این یک پیروزی حقوقی دیگر برای ایران پس از حکم ۳ اکتبر ۲۰۱۸ است. ایران همواره و به صورت کامل قوانین بین‌المللی را محترم شمرده است. زمان آن فرارسیده است که ایالات متحده به تعهدات بین‌المللی خود پایبند شود.»