تأکید بورل بر ضرورت پیگیری فوری دیپلماسی برجامی با ایران

« جوزپ بورل »، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک ویدئو کنفرانس با وزیر خارجه چین بر ضرورت پیگیری دیپلماسی با ایران برای اجرای کامل برجام تأکید کرد.

دفتر بورل در بیانیه‌ای اعلام کرد او امروز دوشنبه یک کنفرانس ویدئویی با «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین برگزار کرده است. دو طرف درباره مبارزه با کووید-۱۹ و مسائل بین‌المللی، به ویژه کودتای نظامی در میانمار و ضرورت تداوم هماهنگی‌ها در خصوص ایران بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «درباره ایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش مثبت ایفاشده از سوی چین در حفظ برنامه جامع اقدام مشترک، به ویژه از طریق اجرای پروژه نوسازی اراک را خاطرنشان کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «نماینده عالی [سیاست خارجی اروپا] نگرانی عمیق خود را از مسیر هسته‌ای ایران از جمله گام‌های هسته‌ای اخیر این کشور ابراز کرد و بر ضرورت فوری پیگیری تلاش‌های دیپلماتیک جهت اطمینان از اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌ها طبق توافق‌های جلسه وزراتی شرکای برجام در روز ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰ تأکید کرد.»

مقام‌های دولت جو بایدن در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را اعلام نکرده‌ است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن به تلویح می‌گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به نقض برجام از سوی آمریکا و اینکه اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.