الزام بانک‌ها برای تسهیلات مسکن

اقبال شاکری ، عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم در مورد طرح «جهش تولید و تأمین مسکن » که از ابتدای کار مجلس یازدهم تاکنون در حال بررسی بوده و اکنون مواد اصلی آن در حال رأی‌گیری در صحن علنی است به خبرنگار « افکارنیوز » گفت: این طرح حدود 6 ماه است که در مجلس، کمیسیون عمران، مرکز پژوهش‌ها و سایر نهادهای دیگر دررفت و آمد بوده است که اکنون بسیاری از مواد آن در کمیسیون تقریباً نهایی شده است و با یک جلسه با مرکز پژوهش‌ها به اجماع رسید. در دو جلسه قبل در مجلس مفادش به صحن آمد و اکنون در حال رأی‌گیری است. 

وی ضمن تشریح جزئیات جدید این طرح بیان کرد: بخش‌های اصلی‌اش رأی آورده است که شامل موضوعات زیر است. 

*الزام وزارت راه و شهرسازی به تهیه و تصویب طرح جامع مسکن

شاکری تشریح کرد: بر اساس این طرح که تبدیل به قانون می‌شود وزارت راه و شهرسازی موظف است که اولاً طرح جامع مسکن را طی مدت سه ماه تهیه کند و به تصویب شورای عالی مسکن برساند.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: وزارت راه باید بر اساس این طرح یک‌میلیون مسکن برای اقشار فاقد مسکن در هرسال تأمین کند و هرسال کلید ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی را طی چهار سال یعنی از سال 1400 بزند.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: نکته بعدی این است؛ برای ساخت مسکن برای اقشار فاقد مسکن، زمین باید رایگان یا به‌صورت اجاره 99 ساله باشد و تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی و حمایتی حدود 70 درصد هزینه ساخت مسکن را تأمین کند. بنابراین اگر 1 میلیون مسکن در 100 مترمربع را  برای هرسال در نظر بگیریم و هر مترمربع را 4 میلیون تومان قیمت ساخت متوسط آن فرض کنیم، 400 هزارمیلیاردتومان در هرسال برای اجرای این طرح لازم است.

* بانک‌ها موظف شده‌اند 40 درصد مانده منابع سالیانه خودشان هرسال به این طرح اختصاص دهند

وی اضافه کرد: برای این 400 هزارمیلیاردتومان بانک‌ها موظف شده‌اند 40 درصد مانده منابع سالیانه خودشان را با کف 160 هزارمیلیاردتومان در هرسال به این طرح اختصاص دهند.

شاکری در انتها گفت که در ادامه طبق این طرح یک صندوقی به اسم صندوق توسعه مسکن تأسیس می‌شود که منابع مالی به آن واریز خواهد شد و آن صندوق نیز موظف است که به اجرایی شدن و تسهیل این طرح کمک کند. مصالح نیز به قیمت رسمی در اختیار داده می‌شود و زمین‌ها نیز طی فرایندی توسط وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی در اختیار این طرح قرار خواهد گرفت.